Vad händer i mellanrummen?

DSpace Repository

Vad händer i mellanrummen?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vad händer i mellanrummen?
Author(s) Christian, Hagman ; Martin, Jensen
Date 2014
Swedish abstract
Arbetet handlar om ett tidsbundet fenomen som uppkommer på förskolan mellan vuxenstyrda aktiviteter och rutiner. Vi har valt att kalla detta fenomen för ”mellanrum”. Vi har försökt synliggöra vad barnen gör i mellanrummen genom att närma oss barnens perspektiv. Barn tycks få inflytande över sina liv i mellanrummen, inflytandet begränsas dock av förskolans strukturella utformning, det vill säga schemats styrning av verksamhetens tid. Förskoleschemat styr och kontrollerar barnens möjlighet att utveckla och fördjupa de processer som startar i mellanrummen. Det strukturella perspektivet har använts som teoretisk filter för få syn på vilka faktorer som ligger bakom mellanrummets ramar. Medan aktörsperspektivet synliggör och lyfter barnens olika handlingsmönster. Vår analys av mellanrum visar bristen på närvarande vuxna som engagerar sig i barnens görande. Vuxnas närvaro i mellanrummen är oftast av tillrättavisande karaktär. I vår studie upplever vi att barn under den icke-planerade förskoleverksamheten i stor utsträckning blir utelämnade till den enskilda pedagogens barnsyn. Nyckelord; Mellanrum, barns perspektiv, tid, styrning, inflytande, barnsyn
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 36
Language swe (iso)
Subject(s) Mellanrum
Barns perspektiv
tid
Styrning
inflytande
barnsyn
Handle http://hdl.handle.net/2043/16839 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics