NEGATIVT TV- OCH DATASPELSBRUK BLAND GYMNASIEELEVER

DSpace Repository

NEGATIVT TV- OCH DATASPELSBRUK BLAND GYMNASIEELEVER

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title NEGATIVT TV- OCH DATASPELSBRUK BLAND GYMNASIEELEVER
Author(s) Frederiksen, Richard
Date 2014
English abstract
This work has its origin in that the city of Malmö in recent years, have been handing out computers to e.g. students in the municipal high schools. The work also has its basis in research on TV- and computer game use. This work aims to investigate how Malmo's municipal high schools work to pay attention to negative use of TV- and computer games among their students. Furthermore, to investigate how the local high schools in Malmö work to support those students who get stuck in a negative use of TV- and computer games. The work also aims to examine how professionals in the municipal high schools, defines a negative use of the TV- and computer games. The study used a qualitative design with semi-structured interviews . Interviews were conducted with four counselors working at various municipal high schools in Malmö. The results of this work have been analyzed based on the theory of social constructivism and discussed with previous research in the subject area TV and computer game use. The work shows that the municipal high schools do not have any specific work on the issue of negative TV and computer games use, but is based on a general attitude to notice negative changes among their students. Further schools offers support in the form of dialog-contact with those students who have a negative use of the TV- and computer games. The result also shows that the respondents define a negative use of TV and computer games based on the possible consequences faced by the individual of his or her gambling.
Swedish abstract
Arbetet har sin bakgrund i att Malmö stad under de senaste åren delar ut datorer till bland annat eleverna i de kommunala gymnasieskolorna. Arbetet har även sin grund i forskningen kring TV- och dataspelsbruk. Arbetet syftar till att undersöka hur Malmös kommunala gymnasieskolor arbetar för att uppmärksamma negativt bruk av TV- och dataspel bland sina elever. Vidare att undersöka hur de kommunala gymnasieskolorna i Malmö arbetar för att stödja de elever som fastnar i ett negativt bruk av TV- och dataspel. Arbetet syftar även till att undersöka hur yrkesverksamma inom kommunala gymnasieskolor, definierar ett negativt bruk av TV- och dataspel. I studien användes en kvalitativa design med semistrukturerade intervjuer. Intervjuer har genomförts med fyra kuratorer som arbetar vid olika kommunala gymnasieskolor i Malmö. Resultatet i detta arbete har analyserats utifrån teorin kring socialkonstruktivism och diskuterats med tidigare forskning inom ämnesområdet TV- och dataspelsbruk. Arbetet visar bland annat att de kommunala gymnasieskolorna inte har något specifikt arbete kring frågan om negativt TV- och dataspelsbruk, utan utgår från ett generellt förhållningssätt för att uppmärksamma negativa förändringar bland sina elever. Vidare erbjuder skolorna stöd i form av samtalskontakt till de elever som har ett negativt bruk av TV- och dataspel. Resultatet visar även att de intervjuade definierar ett negativt bruk av TV- och dataspel utifrån de eventuella konsekvenser som drabbar individen av dennes spelande.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Pages 45
Language swe (iso)
Subject(s) Gymnasieelever
Konsekvenser
Socialkonstruktivism
Spelberoende
Spelmissbruk
TV- och dataspelbruk
TV-spelsmissbruk
Ungdomar
Överdrivet spelan
Adolescents
Compulsive gambling
Consequenses
Gambling addiction
Excessive play
High-school students
Socialconstructivism
TV- and computergames
Video-game addiction
Handle http://hdl.handle.net/2043/16930 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics