Utomhuspedagogik: En studie om hur pedagoger uppfattar utomhuspedagogik

DSpace Repository

Utomhuspedagogik: En studie om hur pedagoger uppfattar utomhuspedagogik

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Utomhuspedagogik: En studie om hur pedagoger uppfattar utomhuspedagogik
Author(s) Karlsson, Ewa
Date 2014
Swedish abstract
I min studie har jag intervjuat sammanlagt åtta pedagoger inom uteförskola, traditionell förskola och skola. Syftet med studien var att ta reda på likheter och skillnader i pedagogernas syn på utomhuspedagogik. Vidare ville jag skaffa mig uppfattning om pedagogernas resonemang om fördelar och nackdelar med utomhuspedagogik samt hur utevistelsen påverkar barns lärande. Alla pedagoger ansåg att utomhuspedagogik innebär aktiviteter/lektioner utomhus som är utformade på ett lärande sätt och några talade om uteövningar som främjar barnens lärandeprocess. Pedagogerna såg många möjligheter med utomhuspedagogik, bland annat att barnen blir lugnare och piggare utomhus som främjar lärandeprocessen. De nämnde att motoriken tränas och fantasin främjas utomhus. Många av pedagogerna ansåg att det finns bara fördelar med utomhuspedagogiken. Resultatet av min undersökning visar dock att det fanns en del skiftande uppfattningar kring utomhuspedagogiken samt dess möjligheter och begränsningar för barns lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 36
Language swe (iso)
Subject(s) lek, lärande, pedagoger, utevistelse, utomhuspedagogik
Handle http://hdl.handle.net/2043/16960 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics