Skolan var inget man prioriterade

DSpace Repository

Skolan var inget man prioriterade

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Skolan var inget man prioriterade
Author(s) Lindén, Emma ; Kylefalk, Rebecka
Date 2014
Swedish abstract
23 procent avbryter sin gymnasieutbildning i förtid. På samhällsnivå blir effekterna lägre skatteinkomster och ökade sociala utgifter. En person utan fullgjord gymnasieutbildning får ofta en svag anknytning till arbetslivet och det får konsekvenser för personens framtidsutsikter. Mot bakgrund av detta är syftet med studien att beskriva och analysera elevers upplevelser från gymnasietiden före deras avbrott. Syftet är vidare att beskriva och analysera vilket stöd eleverna menar hade kunnat förhindra avbrott. Frågeställningarna är: Hur upplever eleverna gymnasietiden före sitt avbrott i ett retroperspektiv? Vilket stöd anser eleverna de borde ha fått för att risken för avbrott skulle förhindrats? För att finna intervjupersoner kontaktade vi två Komvux och använde oss av ett urval genom självselektion och genomförde sex intervjuer. Analysen baseras på KASAM:s begrepp begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Analysen byggs även på begreppen kognitiv dissonans och brytpunkt. Resultatet är att majoriteten av informanterna hade problem i sitt privatliv som påverkade studierna negativt. Samtliga informanter är besvikna över de flesta lärare de haft. De hade önskat en mer personlig relation med lärarna samt att lärarna skulle varit mer insatta i deras situation. Resultatet visar även att de flesta önskar att studie- och yrkesvägledaren hade gett mer information om gymnasieprogrammen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 51
Language swe (iso)
Subject(s) Avbrott, brytpunkt, gymnasiet, KASAM, kognitiv dissonans
Handle http://hdl.handle.net/2043/17042 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics