Att bli lärare - En undersökning av Malmö lärarstudenters motiv till att välja läraryrket

DSpace Repository

Att bli lärare - En undersökning av Malmö lärarstudenters motiv till att välja läraryrket

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att bli lärare - En undersökning av Malmö lärarstudenters motiv till att välja läraryrket
Author(s) Quan, Kevin ; Gelebo, David
Date 2014
Swedish abstract
I detta examensarbete belyser vi historiska strukturer och aktörer inom läraryrket och vi undersöker varför lärarstudenter vid Malmö högskola väljer att utbilda sig till lärare. Vi vill även se om det föreligger något rationellt investeringsbeslut bakom lärarstudenternas beslut att läsa till lärare eller om det finns andra faktorer, såsom inre eller yttre motivation. Vi genomförde en webbenkätundersökning som bestod av 3 sakfrågor och 10 åsiktsfrågor. Totalt deltog 277 av 880 första års lärarstudenter vid Malmö högskola i vår undersökning. Vi har analyserat lärarstudenternas motiv till att välja läraryrket dels utifrån en arbetsmarknadsekonomisk teori, nämligen humankapitalteorin, och dels utifrån fyra generella motivationsteorier, som är behovsteori, balans- eller jämviktsteorin, förstärkningsteorin och förväntningsteorin. Som motiv till att bli lärare har flertalet av lärarstudenterna bland annat angett att de vill arbeta med barn, fostra elever till demokratiska medborgare, påverka och förändra samhället, sprida kunskap samt att de tycker att läraryrket är ett meningsfullt yrke. Majoriteten av lärarstudenterna har svarat att de upplever att lärarlönen är låg och ingen har valt läraryrket på grund av hög lön eller god löneutveckling, vilket säger emot humankapitalteorins beslutsregel. Vår slutsats är att mycket tyder på att det inte är ekonomiska faktorer som motiverar lärarstudenter vid Malmö högskola till att utbilda sig till lärare. Flertalet av lärarstudenterna har angett orsaker som går att relatera till inre motivation.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) humankapitalteori
inre och yttre motivation
investeringsbeslut
lärarstudent
motiv till läraryrket
motivationsteorier
Handle http://hdl.handle.net/2043/17087 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics