Forskning om och tillämpning av formativ bedömning för lärande

DSpace Repository

Forskning om och tillämpning av formativ bedömning för lärande

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication BookChapter
Title Forskning om och tillämpning av formativ bedömning för lärande
Author(s) Amhag, Lisbeth
Date 2013
Editor(s) Småberg, Thomas; Eklöf, Anders
Swedish abstract
I min forskning mellan åren 2007-2012 (Amhag & Jakobsson, 2009, Amhag, 2010, 2011, 2012, 2013) har jag intresserat mig för hur högskolestudenters skriftliga meningsutbyten och feedbackprocesser i den nätbaserade plattformen, It´s learning, understödjer ett formativt och meningsfullt lärande. Jag har närmare undersökt i vilken omfattning studenter ger och får kamratrespons på olika kursuppgifter samt på vilket sätt de ger och tar till sig andras återkoppling samt självvärderar sitt lärande. Andra frågor jag ställde var om studenterna blir mer medvetna granskare när de läser in sina egna erfarenheter och intentioner i andras arbeten? En ytterligare fråga var om kamratrespons är ett mellansteg till självvärdering?
Link http://www.tankesmedjan.nu (external link to publication)
Publisher Tankesmedjan
Host/Issue Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg : att synliggöra det synliga lärandet;
Series/Issue Rapporter från Tankesmedjan;7
ISSN 1654-4749
Pages 52-65
Language swe (iso)
Subject(s) bedömning
feedback
formativ bedömning
självvärdering
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Handle http://hdl.handle.net/2043/17202 (link to this page)
Buy print http://webshop.holmbergs.com...17202 (print-on-demand service)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics