Språkutveckling med annat modersmål - några elevers och pedagogers resonemang

DSpace Repository

Språkutveckling med annat modersmål - några elevers och pedagogers resonemang

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Språkutveckling med annat modersmål - några elevers och pedagogers resonemang
Author(s) Preston, Robert
Date 2014
Swedish abstract
Syftet med mitt arbete är utifrån läroplanen studera vilket stöd till språkutveckling elever med annat modersmål får, för att kommunicera och för att underlätta inlärning. Arbetets frågeställning kretsar kring pedagogernas resonemang om tvåspråkiga elevers lärande gällande modersmål och svenska, samt tvåspråkiga elevers upplevelser av hinder/möjligheter att utveckla sina språkkunskaper. Jag har i min undersökning utgått ifrån kvalitativa intervjuer som metod. Intervjupersonerna var två pedagoger och tre elever på introduktions programmet Individuella Alternativ. Språkets betydelse för identitet och kultur belyses samt vikten av att kunna variera sitt språk efter den kontext det används i, d.v.s. skillnaden mellan vardagsspråk och skolspråk. Arbetet behandlar även förstaspåksbehärskning och andraspråksbehärskning bland tvåspråkiga elever, samt pedagogernas respektive elevernas syn på modersmål och svenska. Pedagogernas arbetssätt och elevernas upplevelser kring dessa arbetssätt tas också upp i arbetets empiriska avsnitt. Några slutsatser kring just intervjupersonernas syn på modersmålet och arbetssätt presenteras i slutdiskussion; t.ex. elevernas och pedagogernas olika åsikter angående modersmål. I detta avseende är det intressant att se att elevernas inställning till modersmålsundervisningen är att lära sig så mycket som möjligt av sitt respektive modersmål för att kunna kommunicera med familj och släkt, medan lärarna ser modersmålsundervisningen som något som är viktigt för inlärning av svenska. En annan slutsats som också är intressant är att lärarna har i allt större utsträckning börjat ta till sig Gibbons idéer och lämnar det traditionella arbetssättet bakom sig
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 44
Language swe (iso)
Subject(s) andraspråk
förstaspråk
identitet
modersmål
pedagogiska arbetssätt
språkutveckling
tvåspråkighet
Handle http://hdl.handle.net/2043/17251 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics