Särskild undervisningsgrupp eller bara "särskild"

DSpace Repository

Särskild undervisningsgrupp eller bara "särskild"

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Särskild undervisningsgrupp eller bara "särskild"
Author(s) Sanchez, Miguel
Date 2014
Swedish abstract
Problemområdet och syftet med uppsatsen är att undersöka hur elever i skolår 7 – 9 placerade i en särskild undervisningsgrupp upplever, känner och vilka erfarenheter de har och har haft under sin grundskolegång. Deras erfarenheter analyseras i förhållande till olika skolrelaterade begrepp som: inkludering, delaktighet, normalitet och ”En skola för alla” Vidare så görs en generell politisk diskussion över tid om samhällets syn på elever i behov utav särskilt stöd. Med undersökningen hoppas jag kunna bidra kunskap om erfarenheter och perspektiv hos elever placerade i särskild undervisningsgrupp, för att göra en bättre skolsituation möjlig. Den empiriska undersökning genomfördes med hjälp av intervjuer av ett antal utvalda elever som har sin skolgång i en särskild undervisningsgrupp I undersökningen kom det fram att elever ibland upplever sig delaktiga i skolarbetet med den nuvarande gruppen, men att de även känner sig exkluderade i förhållande till deras hemskolor. Arbetet visar också på att det finns positiva aspekter med den särskilda undervisningsgruppen och då i avseende av att vara delaktig och känslan av sammanhang. Även placeringen av dessa undervisningsgrupper var viktigt då det påverkade känsla och upplevelsen att vara inkluderad.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 43
Language swe (iso)
Subject(s) Inkludering
Särskild undervisningsgrupp
Handle http://hdl.handle.net/2043/17263 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics