Nyanländas skolsituation - En kvalitativ studie om nyanlända högstadieelevers skolsituation i Malmö

DSpace Repository

Nyanländas skolsituation - En kvalitativ studie om nyanlända högstadieelevers skolsituation i Malmö

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Nyanländas skolsituation - En kvalitativ studie om nyanlända högstadieelevers skolsituation i Malmö
Author(s) Sjöholm, Jenny ; Kjellberg, Jessica
Date 2014
Swedish abstract
Hur mottagandet av nyanlända elever i Sverige organiseras varierar från kommun till kommun. Det diskuteras mycket om brister i mottagandet och att eleverna försenas i deras skolutveckling. I Malmö har kommunen inrättat en särskild mottagningsskola dit nyanlända elever i årskurs 7-9 hänvisas. I denna uppsats vill vi beskriva hur skolsituationen för nyanlända högstadieelever ser ut i Malmö idag, vilka valmöjligheter eleverna har samt vad eleverna själva tycker om sin situation. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med fyra elever som tidigare gått på mottagningsskolan, en studie- och yrkesvägledare på mottagningsskolan och en handläggare på modersmålsenheten för att besvara frågeställningarna. Resultaten från intervjuerna har analyserats med hjälp av Hodkinson & Sparkes Careership-teori. Informanterna ger en positiv bild av systemet med en samlad mottagningsskola istället för utspridda förberedelseklasser. Den brist eleverna ser med situationen är bristen på information om deras valmöjligheter. En av eleverna ställer sig även negativ till mottagningsskolan som helhet och anser att eleverna istället borde placeras ut i ordinarie klasser direkt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 48
Language swe (iso)
Subject(s) nyanlända elever
valmöjligheter
skolsituation
mottagningskola
Careership-teorin
Handle http://hdl.handle.net/2043/17500 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics