Utomhuspedagogik för ett fördjupat lärande och en varaktig kunskap

DSpace Repository

Utomhuspedagogik för ett fördjupat lärande och en varaktig kunskap

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Utomhuspedagogik för ett fördjupat lärande och en varaktig kunskap
Author(s) Petersson, Jenny ; Videsson, Anna
Date 2005
Swedish abstract
Studiens syfte var att undersöka attityder till och intresse för utomhuspedagogik hos lärare som undervisar i NO-ämnena i grundskolans tidigare år och se i vilken utsträckning de använder sig av utemiljön i NO-undervisningen. Syftet var också att undersöka på vilket sätt utomhusundervisningen bedrivs och om lärarna anser att undervisning utomhus kan bidra till att eleverna får större förståelse av NO-ämnena. Undersökningen genomfördes med hjälp av en kartläggande kvantitativ enkätundersökning i en kommun i södra Sverige. Resultatet visar att i stort sett alla lärarna har positiva tankar om utomhuspedagogik, men att det endast är ett fåtal lärare som regelbundet bedriver utomhusundervisning. Lärarna i undersökningen menar att utomhusundervisning främjar elevers förståelse för NO-ämnena och resultatet visar att skolgårdens miljö spelar roll för om lärarna bedriver NO-undervisning utomhus.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) utomhuspedagogik
utomhusundervisning
NO-undervisning
skolgård
utemiljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/1771 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics