Nyanlända barns samspel med andra barn på förskolan

DSpace Repository

Nyanlända barns samspel med andra barn på förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Nyanlända barns samspel med andra barn på förskolan
Author(s) Karufanian, Lilit
Date 2014
Swedish abstract
Syftet med studien är att undersöka och förstå hur nyanlända barn samspelar med andra barn i leken när de inte talar språket och hur börjar de lära/utveckla majoritets språket (svenska). För att genomföra min undersökning har jag gjort kvalitativa observationer under två olika perioder: förstudie, minietnografisk studie. Efteråt gjorde jag stimulated recall intervju där jag hade samtal med pedagogerna och jämförde mina upplevelser angående barns beteende och utveckling med deras. Jag har spelat in samtalet med hjälp av en smart phone och sedan transkriberade. Resultatet visar att nyanlända barn i början oftast använder sig av kroppsspråk, blickar, mimik, imitationer och olika ljud för att göra sig förstådda när de samspelar med andra barn i leken. Jag kom i min undersökning också fram till att det tar tid för att nyanlända barn ska utveckla sociala relationer med andra barn och det beror mycket på hur mycket stödd de får från vuxna. Vidare visar resultatet att språkutvecklingen hos nyanlända barn beror mycket på pedagogernas engagemang, respekt till barnets språk, bakgrund och erfarenheter samt pedagoger som behärskar barnets språk och kan kommunicera med barnet på ett mer betydelsefullt sätt.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 44
Language swe (iso)
Subject(s) förskola, lek lärande,nyanlända barn, minietnografi, samspel, språk
Handle http://hdl.handle.net/2043/17791 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics