Science for transformation : Scientific Literacy enligt Vision III

DSpace Repository

Science for transformation : Scientific Literacy enligt Vision III

Show full item record

Files for download

Find Full text There are no files associated with this item.

Facebook

Simple item record

Publication Other
Title Science for transformation : Scientific Literacy enligt Vision III
Author(s) Sjöström, Jesper
Date 2014
English abstract
Scientific Literacy includes knowledge about (a) scientific concepts and models, (b) the nature of science, and (c) the role of science in society. Traditionally, focus has been on (a), but in recent decades more focus has been put on (b) and (c). All three legs are included in the curriculum. Contextualized science education may have different complexity from being merely technically oriented, via being socio-economically oriented, to being value-oriented (Sjöström & Talanquer 2014). Roberts argues that there are two main approaches of Scientific Litercy: Vision I focuses on (a) and (b), and Vision II on the use of scientific knowledge in society. The tension between Vision I and II relates to the tension between "pipeline science – preparing future scientists" and "science for all". A more complex form of Vision II may be referred to as Vision III. It is value-oriented and based on complex sustainability issues and critical perspectives. Bildung-oriented science education (Sjöström 2013) is based on Vision III. It covers ethical and political dimensions and focuses on problematization, meta-perspectives and socio-political actions. Sjöström, J. (2013) Towards Bildung-oriented chemistry education, Science & Education, 22, 1873-1890. Sjöström, J. & Talanquer, V. (2014) Humanizing chemistry education: from simple contextualization to multifaceted problematization, Journal of Chemical Education, 91, 1125-1131.
Swedish abstract
Naturvetenskaplig allmänbildning innebär kunskaper om (a) naturvetenskapliga begrepp och modeller, (b) naturvetenskapens karaktär, och (c) naturvetenskapens roll i samhället. Traditionellt har fokus legat på (a), men under de senaste decennierna har allt mer fokus riktats mot (b) och (c). Alla tre benen finns med i skolans styrdokument. NO-undervisning som lägger minst lika stor vikt på ”om naturvetenskap” som ”i naturvetenskap” kallar Aikenhead för humanistisk. Sådan kan ha olika komplexitet från att vara enbart tekniskt orienterad, via att vara socio-ekonomiskt orienterad, till att också vara värdeorienterad. Roberts menar att det finns två huvudinriktningar på naturvetenskaplig allmänbildning, dels en Vision I som fokuserar på (a) och (b), dels en Vision II som fokuserar på användningen av naturvetenskapliga kunskaper i samhället. Spänningen mellan Vision I och II relaterar till spänningen mellan ”pipeline science – preparing future scientist” och ”science for all”. En mer komplex form av Vision II kan benämnas Vision III. Den är värdeorienterad och baseras på komplexa hållbarhetsfrågor och kritiska perspektiv. Med ”bildningsorienterad” NO-undervisning menar jag sådan som utgår från Vision III och är ”eko-reflexiv”. Den omfattar etiska och politiska dimensioner och fokuserar på problematisering, metaperspektiv och socio-politiska handlingar.
Language swe (iso)
Subject(s) Vision III
Naturvetenskaplig allmänbildning
Naturvetenskaplig bildning
Humanistisk NO-undervisning
Ekoreflexiv
Scientific Literacy
Humanistic Science Education
Eco-reflexive
Science for all
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::NATURAL SCIENCES
Note FND 2014, 5-6 november 2014, Karlstads universitet, Sweden
Handle http://hdl.handle.net/2043/17967 (link to this page)
Link http://www.kau.se/fnd-2014 (external link to related web page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics