Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry

DSpace Repository

Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry
Author(s) Heideman, Ulrika
Date 2014
English abstract
This paper is the result of a field study made at a company that works within the transport- and logistics industry. I have used both primary information (interviews) and secondary data (homepage, sustainability report, business magazine etc.) to find out what the company does to be able to compete in the industry. Theories and models have been related to the topics that were generated by the result. A few of the theories are Porter’s value chain, Normann’s Common Creating of Value and Abrahamsson’s et al Strategic flexibility. Used concepts are competitive advantage, service, quality and flexibility among others. The result shows that the company in question, through high quality in their service offering, delivers exceptional service to customers who tend to stay and continue the cooperation with their supplier. The quality that the company appears to stand for has its base in not allowing a chase for lowest possible costs be most important to them, but to stick to trustworthy subcontractors that can perform effectively and flexibly, following quick fluctuations in demand. Another base for the company’s quality lies in its engaged and competent employees. My conclusion is that it appears to be possible for a company to compete for customers by maintaining a high degree of service, strategic flexibility and motivated employees. Through these elements the company seems to be able to can ask a defendable and reasonable price for its services and thereby create sustainable and long-term profitability.
Swedish abstract
Denna uppsats är behållningen av en fältstudie som har gjorts på ett företag inom transport- och logistikbranschen. Jag har använt mig av både primär (intervjuer) och sekundär data (hemsida, hållbarhetsrapport, företagstidning etc.) för att ta reda på hur företaget gör för att kunna konkurrera i branschen. Till de ämnen som genererats ur resultatet har teorier och modeller kopplats. Några av teorierna är Porters värdekedja, Normanns gemensamma värdeskapande och Abrahamssons m.fl. strategiska flexibilitet. Använda begrepp är bl.a. konkurrensfördelar, service, kvalitet och flexibilitet. Resultatet visar att företaget i fråga, tycks genom hög kvalitet på sitt tjänsteerbjudande, leverera högklassig service till kunder som förefaller att vilja stanna kvar och fortsätta samarbetet med sin leverantör. Kvaliteten som företaget verkar stå för, har sin grund i att inte låta en jakt på lägsta kostnader vara viktigast, utan att hålla sig med betrodda underleverantörer som kan agera effektivt och flexibelt på snabba variationer i efterfrågan. En annan grund för kvaliteten ligger i engagerad och kompetent personal. Min slutsats är att ett företag förefaller kunna konkurrera om kunderna genom att upprätthålla hög servicegrad, strategisk flexibilitet och motiverad personal. Härigenom verkar företaget kunna sätta ett försvartbart och skäligt pris för sina tjänster och därmed skapa hållbar och långsiktig lönsamhet.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 55
Language swe (iso)
Subject(s) Logistik
Kvalitet
Leveransservice
Flexibilitet
Handle http://hdl.handle.net/2043/17998 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics