Genusordningens järngrepp- en internationell studie kring kvinnliga lärares arbetssituation.

DSpace Repository

Genusordningens järngrepp- en internationell studie kring kvinnliga lärares arbetssituation.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Genusordningens järngrepp- en internationell studie kring kvinnliga lärares arbetssituation.
Author(s) Larsson, Ulrika
Date 2015
English abstract
This study aims to describe female teachers’ view of their working conditions and how power structures impact upon their work. Two female and one male teacher have been interviewed in New South Wales, Australia and two females and one male teacher have been interviewed in the south of Sweden. Gender theories have been used to analyze the interviewees’ answers. The findings in this assignment show how the gender order impact negatively on the teachers role, status and working conditions. This is because the system of both professions and status are built after male norms and the teacher profession mainly consists of women. Furthermore, my essay shows that characteristics attributed to female teachers are not as valuable as those characteristics that are attributed to male teachers.
Swedish abstract
Detta examensarbete avser att beskriva hur kvinnliga lärare ser på deras arbetsvillkor och hur maktstrukturer påverkar deras arbete. Två kvinnor och en manlig lärare har blivit intervjuade i New South Wales, Australien och två kvinnor och en man har blivit intervjuade i södra Sverige. Jag har använt mig av genusteorier för att analysera mina informanter svar. Resultatet i denna uppsats visar på att genusordningen påverkar lärarens roll, arbetsvillkor och status negativt. Detta eftersom de regler som finns för både profession och status är uppbyggda efter manliga normer och läraryrket består främst av kvinnor. Min uppsats visar dessutom på hur de egenskaper som tillskrivs kvinnliga lärare inte anses vara lika betydelsefulla som de egenskaper som tillskrivs manliga lärare.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 45
Language swe (iso)
Subject(s) Gender order, Gender, Profession, Status, Teacher, Women, Australia and Sweden.
Handle http://hdl.handle.net/2043/18769 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics