Pedagogers tankar och användning av estetiska lärprocesser i skolverksamheten

DSpace Repository

Pedagogers tankar och användning av estetiska lärprocesser i skolverksamheten

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Pedagogers tankar och användning av estetiska lärprocesser i skolverksamheten
Author(s) Andersson, Hanna ; Danielsson, Emma
Date 2015
Swedish abstract
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur och om pedagogerna använder sig av estetiska lärprocesser i undervisningen. Det finns endast vid ett tillfälle inom so-ämnena som estetik tas upp och det är inom religionen. Detta kan ge en skev uppfattning om hur estetiken ska integreras inom de samhällsorienterade ämnena. Dessvärre är även den teoretiska kunskapen mer överordnad framför den praktiskt-estetiska kunskapen. För att genomföra denna undersökning har vi använt oss av kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat sex pedagoger som har minst fem år av arbetslivserfarenhet inom skolverksamheten. Vi har valt att lyfta fram tre övergripande områden i vårt resultat och de är: läroplanen, estetik i klassrummet och estetiska arbetsmetoder. Dessa övergripande områden har vi sedan analyserat utifrån tidigare forskning och teori. Det sociokulturella perspektivet, att man lär sig i sociala sammanhang ligger som grund i detta arbete. Vi kan konstatera utifrån vårt resultat att pedagogerna är positivt inställda till att använda sig av estetiska lärprocesser i undervisningen. Pedagogerna ser mer än gärna att estetik är en del av undervisningen. Det finns dock faktorer som bidrar till att estetiken väljs bort. Dessa faktorer är: tid för planering, brist på lokaler och större utrymmen samt brist på kompetens inom de estetiska arbetsmetoderna. Vi anser att om det kan avsättas tid för planering där lärare får möjlighet att hjälpa varandra så är något som borde prioriteras. I verksamheten borde det även göras en översikt på vilka estetiska kompetenser de olika lärarna besitter. På så sätt kan pedagogerna utnyttja varandras kunskaper vilket kan bidra till att mer estetik integreras i undervisningen.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 40
Language swe (iso)
Subject(s) estetik
estetik i klassrummet
estetiska arbetsmetoder
estetiska lärprocesser
läroplanen
kommunikation
samhällsorienterande
kultur
sociokulturellt perspektiv
Handle http://hdl.handle.net/2043/18801 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics