”Eleverna gör bara dumheter för att provocera, de vill inte driva någon debatt egentligen” - En undersökning om provokativa bilders plats i bildundervisning

DSpace Repository

”Eleverna gör bara dumheter för att provocera, de vill inte driva någon debatt egentligen” - En undersökning om provokativa bilders plats i bildundervisning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title ”Eleverna gör bara dumheter för att provocera, de vill inte driva någon debatt egentligen” - En undersökning om provokativa bilders plats i bildundervisning
Author(s) Söderstjerna, Louann
Date 2015
Swedish abstract
Syftet med min studie är att få en inblick i provokativa bilders betydelse och plats i bildundervisningen. Detta med fokus på bildlärare och bildlärares hantering av bilder som kan uppfattas som provocerande eller kränkande. Denna studie har varit en ingång till att få svar på mina funderingar. Jag har med hjälp av kvalitativ metod haft intervjuer med bildlärare kring provokativa elev- och samhällsbilder. Resultatet visar att samhällsbilder som anses vara provokativa tar en större plats i bildundervisningen än elevernas provokativa bilder och jag anser att det kan vara så för att det kan vara lättare att distansera sig från samhällets provokativa bilder än elevbilder. För att analysera mitt resultat har jag använt mig av Sociokulturellt lärande och visuell kultur som teoretiska utgångspunkter.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) Bildundervisning
Bildsamtal
Gränsöverskridande
Provokation
Provokativa bilder
Provokation inom konsten
Handle http://hdl.handle.net/2043/18863 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics