Genus i fysikundervisning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Genus i fysikundervisning
Author(s) Merouani, Jakob
Date 2015
Swedish abstract
Fysiklärares genusmedvetenhet såsom den uttrycks i förhållande till ett tänkt undervisningstillfälle är i fokus i detta arbete. Detta undersöks genom en studie där fyra fysiklärare som är verksamma på gymnasieskolor i Malmö får i uppgift att diskutera en falluppgift baserad på en verklig klassrumshändelse, läsa om en genusteori och åter diskutera samma falluppgift. På de svar som lärarna lämnar in gjordes en fenomenografisk analys för att konstruera tolkningsmönster både individuella och gemensamma. Studien visar att fysiklärarnas tolkning av genus påverkar lärarnas svar på falluppgiften, och hantering av genusteorier. Vidare visar studien att val av metod för att undersöka och påverka fysiklärarnas genusmedvetenhet har stor betydelse för forskningens resultat. För lärare vars tolkning av genus inte överensstämmer med en genusteori kan användandet av samma genusteori vara svårt och lärarna ifråga kan uppvisa motstånd mot ett användande. För andra lärare kan tillämpandet av en genusteori vara ett verktyg för att argumentera för de val de gör i sina svar på falluppgiften.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 38 sidor exklusive källor och bilagor
Language swe (iso)
Subject(s) Genus
Genusperspektiv
Genussystem
Genusmedvetenhet
Falluppgift
Fenomenografisk analys
Handle http://hdl.handle.net/2043/18913 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics