Maktens olika skepnader i förskolans samling

DSpace Repository

Maktens olika skepnader i förskolans samling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Maktens olika skepnader i förskolans samling
Author(s) Olsson, Sophie ; Pålsson, Tobias
Date 2015
Swedish abstract
Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra hur olika maktrelationer kommer till uttryck mellan lärare och barn i förskolans samling samt på vilket sätt dessa maktrelationer påverkar barns möjlighet till att ha inflytande över och vara delaktiga i samlingens innehåll och upplägg. Vi har valt att utgå ifrån Michel Foucaults synsätt på makt. Då vi anser att detta synsätt lämpar sig bäst för att han inte har en färdig teori som man bara kan applicera utan det blir en utmaning i sig att använda hans tankar och syn på makt. Studerandet av Foucaults synsätt på makt har lett till att vi båda har bildat oss en fördjupad uppfattning, innebörd av och tolkning av begreppet makt. Vi har även valt att utgå från barns perspektiv där vi försökt att närma oss barnens egna tankar och funderingar kring samlingen då denna är ett moment som är till för dem. Som metod har vi använt oss av lärarintervjuer, öppna samtal med barnen och videoinspelningar av olika samlingar. Det vi har kommit fram till i detta arbete är att maktrelationen mellan lärare och barn kommer till uttryck på många olika sätt. Vi har även kommit fram till att det ofta förhåller sig på det sättet att samlingarna är uppbyggda kring tydliga intentioner, bestämda av läraren, och att det är dessa syften som styr om barnen får möjlighet till delaktighet och inflytande över samlingens innehåll.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 61
Language swe (iso)
Subject(s) Barns delaktighet och inflytande
Barns perspektiv
Makt
Samlingen
Handle http://hdl.handle.net/2043/18966 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics