Anpassning och utveckling - Studie- och yrkesvägledares tankar om livslångt lärande i ett föränderligt kunskapssamhälle

DSpace Repository

Anpassning och utveckling - Studie- och yrkesvägledares tankar om livslångt lärande i ett föränderligt kunskapssamhälle

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Anpassning och utveckling - Studie- och yrkesvägledares tankar om livslångt lärande i ett föränderligt kunskapssamhälle
Author(s) Göransson, Camilla ; Laurell, Madeleine
Date 2015
Swedish abstract
Det problem som ligger till grund för detta arbete är att det enligt lägesbedömningen för 2014 av Grundskoleförvaltningen i Malmö kommun finns brister gällande kvalitet och omfattning med avseende på studie- och yrkesvägledningen på Malmö stads grundskolor. Samtidigt behövs ett livslångt lärande från studie- och yrkesvägledarnas sida för att upprätthålla god kvalitet och professionell standard på studie- och yrkesvägledningen enligt Lärarnas Riksförbund. Syftet är att utforska vilka insatser som studie- och yrkesvägledare inom Malmö stads grundskolor gör för att främja livslångt lärande. Vidare är våra frågeställningar: Vilket lärande talar studie- och yrkesvägledarna om att de utövar i sitt arbete? På vilket sätt nyttjar studie- och yrkesvägledarna sitt sociala nätverk för att upprätthålla det livslånga lärandet? Det framkom att studie- och yrkesvägledare både tillämpar ett anpassningsinriktat och ett utvecklingsinriktat lärande. Det utvecklingsinriktade lärandet ger upphov till att anamma kunskaper så att de kan nyttjas fullt ut i det dagliga arbetet medan det anpassningsinriktade lärandet utmärks av reproduktiva aktiviteter. När aktiviteter skulle genomföras var proxy-agens (kontroll och verkan genom andra enskilda individer) det lättaste sättet att nyttja kontakter. Aktiviteter som tillämpades genom individuell och kollektiv agens (kontroll och verkan genom sig själv respektive genom sociala grupper) var det mest tids- och resurskrävande oavsett hur pass effektiva de i sig var för det livslånga lärandet. De olika agensnivåerna tenderade att vävas samman. Informanters inställning till lärande kunde vara förlagd på individuell agensnivå, medan de samtidigt nyttjade andra individer och nätverk för att främja sitt livslånga lärande. Inställningen till livslångt lärande utifrån individuell agens skapade i högre grad stress. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med sex stycken studie- och yrkesvägledare på grundskolor i Malmö stad.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 51
Language swe (iso)
Subject(s) Lärande på arbetsplatser, Livslångt lärande, Informellt lärande, Kunskapsteori, Lärandeteori
Handle http://hdl.handle.net/2043/19010 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics