När barn får släppa loss : förskollärares resonemang kring den fria leken

DSpace Repository

När barn får släppa loss : förskollärares resonemang kring den fria leken

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title När barn får släppa loss : förskollärares resonemang kring den fria leken
Author(s) Lindh, Daniela ; Thorsson, Dennis
Date 2015
Swedish abstract
Förskolan är en plats för barn att skaffa nya erfarenheter, träffa andra barn där de kan leka med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns fria lek i förskolan. Detta för att bidra med mer kunskap om förskollärares förhållningssätt kring den fria leken. Studiens frågeställningar är: Hur är förskollärares uppfattning om barns fria lek? Vilken betydelse anser sig förskollärarna ha för barnens fria lek? Hur skapar förskollärarna förutsättningar för barnens fria lek? Med utgångspunkt i Knutsdotter Olofssons teorier om den fria leken och lekharmoni har vi i denna studie fått förståelse för förskollärares resonemang och betydelse för barns fria lek. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av kvalitativa intervjuer, där nio förskollärares tankar och erfarenheter har fångats. Fri lek är, enligt förskollärarna, en arena för barnen att testa sina erfarenheter och öva samspel. Att lära sig turtagning och lyssna på varandra. Förskollärarna är där som stöd om leken skulle störas på något sätt. Förskollärarna styr också den fria leken med hjälp av miljön och val av material. Om det begränsar eller främjar barnens fria lek är upp till hur barnen upplever omgivningen. Följande slutsatser som kan dras av våra resultat är att det krävs att förskollärarna har kunskaper om sambandet mellan fri lek, sociala samspel, miljö och val av material i förskolan. Allt detta för att ge begreppet fri lek ett brett och genuint perspektiv.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 45
Language swe (iso)
Subject(s) fri lek
förhållningsätt
förskola
förskollärare
lekfull samvaro
lekharmoni
närvaro
stöd
trygghet
Handle http://hdl.handle.net/2043/19033 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics