Den HBTQ-certifierade förskolan

DSpace Repository

Den HBTQ-certifierade förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Den HBTQ-certifierade förskolan
Author(s) Fransila, Sabine ; Wallin, Magnus
Date 2015
Swedish abstract
Vår studie handlar om hur pedagoger i förskolan resonerar angående HBTQ-certifieringens eventuella plats i förskolan. Studien bygger på tankar från pedagoger vid en certifierad förskola och vid två icke certifierade förskolor som deltagit i fokusgrupper där pedagogerna diskuterat kring hur de tänker angående HBTQ-certifieringen i förskolan samt normkritiskt arbete och kunskapen inom HBTQ-frågor. Studiens syfte är att belysa vilka aspekter som pedagoger anser vara viktiga att resonera kring gällande HBTQ-certifiering, normer, normkritiskt arbete och familjekonstellationer i förskolan. I kapitlet centrala begrepp redogörs förklaringar av följande begrepp: HBTQ-begrepp, normer och normkritik, genus och kön, heteronormen, regnbågsfamiljer, queerbegreppet och toleransbegreppet. Här ges en beskrivning av dessa begrepp som genomsyrar studien och ger en grundläggande förståelse. Tidigare forskning innehåller forskning om HBTQ-certifikatet, HBTQ-historia, Internationell forskning om HBTQ, normer och normkritiskt arbete i förskolan, diskriminering och kränkande behandling samt arbete för diskriminering och kränkande behandling och jämställdhetsarbete. I analysen redogörs för vårt viktigaste empiriska material där man kan följa pedagogernas resonemang och diskussion från fokusgrupperna. Ämnena vi fokuserar på är HBTQ-certifieringen, normkritiskt arbete i förskolan och kunskap. Vi bidrar med en analys av materialet och de resultat som vi kommer fram till. Resultatets viktigaste poäng är den tydliga kunskapsbristen bland pedagogerna i förskolan. Vi avslutar med en diskussion kring våra slutsatser och förslag på vidare forskning inom ämnet.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 69
Language swe (iso)
Subject(s) Familjekonstellationer
Genus
HBTQ
HBTQ-certifiering
heteronormer
jämställdhet
kön
normer
normkritiskt arbete
tolerans
Handle http://hdl.handle.net/2043/19390 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics