Den lekande lärande individen - En studie om olika perspektiv på lekens innehåll och pedagogers roll i barns lek

DSpace Repository

Den lekande lärande individen - En studie om olika perspektiv på lekens innehåll och pedagogers roll i barns lek

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Den lekande lärande individen - En studie om olika perspektiv på lekens innehåll och pedagogers roll i barns lek
Author(s) Levin & Westergren, Betty & Michaela
Date 2015
Swedish abstract
Syftet med studien är att undersöka pedagogers och barns uppfattningar om lekens innehåll och pedagogernas roll i leken. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver pedagoger och barn lekens innehåll i förskolorna? Vilken roll har pedagogerna i barnens lek i förskolorna? Hur gestaltas pedagogers och barns beskrivning av lekens innehåll i förskolornas miljö och aktiviteter? Hur gestaltas pedagogers roll i barns lek i förskolornas miljö och aktiviteter? För att uppnå syftet har intervjuer och observationer genomförts på två skilda förskolor i södra Sverige. Följande teoretiska begrepp har använts vid analys av den insamlade empirin: ”being” och becoming”, det kompetenta barnet, ”det relativt kompententa barnet” samt fantasi och kreativitet. Undersökningen tar avstamp i forskning kring perspektiv på lek. Vi utgår från Birgitta Knutsdotter Olofssons, Jean Piagets och Brian Sutton-Smiths perspektiv på lek. Studien visar att pedagogerna drar en parallell mellan lek och lärande då de betonar lärandet som sker under barnens lek. Till skillnad från pedagogerna beskriver barnen lek som någonting lustfullt och att de leker för att det är roligt. Studien belyser att pedagogerna vanligtvis inte deltar i barnens lek som likvärdiga lekkamrater, utan de står vid sidan om, stöttar och övervakar barnen. Vår slutsats är att pedagogerna bör i större utsträckning betrakta lek som flertydig och granska sitt förhållningssätt mot barns lek och lärande, genom att delta mer i barngruppens lek. Pedagoger bör betrakta sig själva och barnen i förskolan som ”lekande lärande individer” eftersom människan utvecklas och får nya kunskaper under hela sin livstid.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 40
Language swe (iso)
Subject(s) Barns perspektiv
fantasi
lek
lärande
pedagogers perspektiv
pedagogers roll
utveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/19393 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics