Skapa möjligheter för alla - en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan

DSpace Repository

Skapa möjligheter för alla - en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Skapa möjligheter för alla - en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan
Author(s) Lloyd Marinda, Norin Carina
Date 2015
Swedish abstract
Abstract Lloyd, Marinda & Norin, Carina (2015). Skapa möjligheter för alla – en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan. (Creating opportunities - a study of teachers´ conceptions of challenging behaviour and didactic challenges in compulsory school for pupils with intellectual disabilities). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. Studiens problemområde är pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan och vilka förhållningssätt och bemötanden som förekommer. Studien undersöker på vilka sätt skolledning skapar möjligheter för alla elever i grundsärskolan. Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om didaktiska, rumsliga och organisatoriska förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling i grundsärskolan. De preciserade frågeställningar är: vilka uppfattningar av utmanande beteende respektive didaktiska utmaningar uttrycker pedagoger i grundsärskolan? Vilka bemötanden och förhållningssätt förekommer i grundsärskolan? På vilka sätt anpassar personalen undervisningssituationen för elever som utmanar i grundsärskolan? Hur organiserar skolans ledning det pedagogiska arbetet med att skapa möjligheter för alla elever i grundsärskolan? Studien är kvalitativ där vi använt oss av observationer och semi-strukturerade intervjuer med en låg grad av standardisering. Respondenternas svar har tolkats med inspiration från en hermeneutisk-fenomenografisk forskningsansats. Studien har med hjälp av von Wrights tolkning av Meads subjektivitetsteori och attributionsteorin bildat en teoretisk ram. Respondenternas svar har speglats mot von Wrights relationella och punktuella perspektiv. Sammanfattningsvis uppfattar majoriteten av pedagogerna i studien utmanande beteende som en företeelse som är situationsbunden, det vill säga det utmanande beteendet ses inte som fel och brister hos eleven utan fokus läggs på omständigheter kring eleven. Grundsynen hos pedagogerna är relationell med inslag av punktuella lösningar. Resultatet visar att definitionen av utmanande beteende kan förklaras olika utifrån vilket perspektiv och förhållningssätt pedagogen intar. Majoriteten av pedagogerna anser att de får det stöd de behöver av skolledning och frihet att finna lösningar. Det framkom dock att större kunskap hos skolledning var nödvändigt för att förstå problematiken i grundsärskolan och därmed ge det stöd som behövs.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 66
Language swe (iso)
Subject(s) attribution, bemötande, didaktik, förhållningssätt, intersubjektivitet, relationellt och punktuellt perspektiv, utmanande beteende
Handle http://hdl.handle.net/2043/19564 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics