Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier

DSpace Repository

Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier
Author(s) Laczo, Ewa Maria Helena
Date 2016
Swedish abstract
Under min VFU märkte jag att det fanns det brister i läsförståelse hos många elever som läser svenska som andraspråk på gymnasiet. Det avgjorde syftet för undersökningen, som är att undersöka hur gymnasielärare i svenska som andraspråk ser på sin undervisning i läsförståelse, samt på användningen av lässtrategier i undervisningen. Reichenberg menar att förståelse av texter kräver en aktiv läsning, vilket bl.a. innebär att kunna göra inferenser och använda sina förkunskaper. Användning av lässtrategier bidrar till att man förstår texter på ett bättre sätt enligt Lundberg. Metakognitivt tänkande är en förutsättning för effektiv användning av lässtrategier, anser Arfwedsson. Även Baker och Mason understryker vikten av metakognitivt tänkande. Kvalitativa intervjuer gjordes med lärare och en specialpedagog. En person anställd på Pedagogisk Inspiration i Malmö intervjuades för att få ett annat perspektiv på utveckling av läsförståelse och användning av lässtrategier. Lärarintervjuerna visar att mer tid önskas för läsning, diskussion och reflektion. Kommentarer från Pedagogisk Inspiration visar att meningsfulla samtal om texter, och strategianvändning, är avgörande. Undersökningens slutsatser motiverar en reflektion över vad vi vill uppnå med undervisningen i läsförståelse, och att utveckla undervisningen så att målet uppnås. För att det ska bli möjligt bör man arbeta språkutvecklande, vilket kortfattat är att ge eleverna redskap så att de kan bli självständiga i sitt lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 36
Language swe (iso)
Subject(s) kommunikation
läsförståelse
lässtrategier
metakognition
svenska som andraspråk
Handle http://hdl.handle.net/2043/20189 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics