Praktiska inslag under kemilektioner. Vilken betydelse har det för inlärning?

DSpace Repository

Praktiska inslag under kemilektioner. Vilken betydelse har det för inlärning?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Praktiska inslag under kemilektioner. Vilken betydelse har det för inlärning?
Author(s) Cerne, Olof
Date 2016
Swedish abstract
Sammanfattning Elevers intresse för naturvetenskap är lågt (DeWitt, Archer, Willis & Wong, 2013; The Gallup Organisation, 2008). Detta tros delvis bero på att abstrakta begrepp känns svåra, men olika gestaltning av svåra begrepp kan underlätta förståelsen (Ekborg, 1997). Syftet med denna studie är att undersöka hur praktiska inslag påverkar inlärningen under kemilektioner och om det ökar intresset för kemi. Litteraturstudier gjordes, dels av kognitionspsykologiska perspektiv av inlärning, dels av forskning och erfarenheter av praktiska inslag i undervisning. Vidare gjordes ett elevtest med elever (n=49) som gick andra året på naturvetenskaplig linje. Eleverna fick lösa övningsuppgifter i kemiområdet isomeri. De fick testa att arbeta med eller utan fysiska molekylmodeller. Därefter fick eleverna svara på en enkät. Litteraturstudien fann att både kognitionspsykologiska teorier om inlärning och resultat av studier av elevgrupper ger stöd för att praktiska inslag gynnar inlärning. Resultatet av elevstudien visade att majoriteten av eleverna ansåg att det är bäst att jobba med modeller eller en kombination av modeller och att skriva och rita. 3-D-modeller är en bra hjälp för delar av kemiundervisningen. Praktiska inslag ger bättre förståelse för mer avancerade begrepp samt gynnar samarbete och intresset för ämnet (Hageman, 2010; Roberts, Hagedorn, Dillenburg, Patrick, & Herman, 2015). Praktiska inslag kan också gynna inkludering av funktionshindrade (Nilsson, 2014). Nackdelar med praktiska inslag är att de kan ta mycket tid, att lärmiljön kan bli orolig och högljudd och att material, verktyg och praktisk problemlösning kan ta fokus från kunskapsinnehållet i aktiviteten (Dicks, 2013). Om de praktiska inslagen innebär att för mycket ny information presenteras på en gång finns risk att korttidsminnet blir överbelastat (Rosenshine, 2012). Med hjälp av kunskaper i kognitionspsykologi och genom att ta del av erfarenheter och resultat från elevstudier kan man som lärare utveckla undervisningen ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv där praktiska inslag i olika klassrumssituationer gynnar elevernas inlärning och intresse för kemi.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 36
Language swe (iso)
Subject(s) praktiska inslag
molekylmodeller
kognitionspsykologi
multimodala
hjärnans mekanismer
inlärning
undervisningshjälpmedel
lärmiljö
variationsteori
perception
sinnesintryck
inlärningsprocesser
VAK-modellen
neuromyt
lärstilsteori
lärarutbildning
Handle http://hdl.handle.net/2043/20433 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics