Verksamma och blivande lärares förhållningssätt till lärande för hållbar utveckling

DSpace Repository

Verksamma och blivande lärares förhållningssätt till lärande för hållbar utveckling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Verksamma och blivande lärares förhållningssätt till lärande för hållbar utveckling
Author(s) Palmqvist, Ansam ; Branting, Malin
Date 2016
Swedish abstract
Begreppet hållbar utveckling är ett brett och komplext sådant. Det råder delade meningar om hur hållbar utveckling uppnås, men något som många är överens om är att utbildning är en nyckelfaktor för hållbar utveckling. Denna ska syfta till att ge barn och vuxna verktyg för att kunna göra medvetna val med hänsyn till flera aspekter. Ett av skolans övergripande mål är att förbereda eleverna för att kunna orientera sig i en komplex värld i ständig förändring. För detta förespråkas en holistisk och ämnesövergripande undervisning. Tidigare forskning framhåller även att det är önskvärt att undervisningen grundas i diskussioner med öppna svar för att hjälpa elever utveckla handlingskompetens. Läraren har en betydande roll som förebild för engagemang med en problematiserande kritisk hållning. Syftet med denna studie är att undersöka vilka förhållningssätt till lärande för hållbar utveckling som kan finnas bland lärare och lärarstudenter. Detta utreds genom att ta reda på vilken komplexitet som framkommer i lärarnas tolkning av hållbar utveckling, samt vilka lärsituationer de ser som önskvärda för detta. För att besvara våra frågor insamlades empiri via två intervjuer, en enkätundersökning och en fokusgrupp. Utifrån respondenternas utsagor gjordes en innehållsanalys. I resultatet framkom både enkla och komplexa förhållningssätt till lärande för hållbar utveckling - vilket i sin tur tenderar att avspeglas på vilka lärsituationer som anses vara önskvärda. Vi såg att det främst var studenter som problematiserade begreppet hållbar utveckling utifrån flera perspektiv, medan verksamma lärare fokuserade på enskilda konkreta handlingar. Vår studie visar även att det bland våra respondenter finns en ambition att bedriva undervisning som problematiserar begreppet hållbar utveckling. Respondenterna uttrycker även en önskan om kollegial samverkan för ökade kunskaper och inspiration för lärande för hållbar utveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 30
Language swe (iso)
Subject(s) avståndsmoral
demokrati
engagemang
handlingskompetens
hållbar utveckling
HUT
kollegialt
komplexitet
lärande för hållbar utveckling
LHUT
miljö
pluralistisk undervisningstradition
problematisering
ämnesövergripande
Handle http://hdl.handle.net/2043/20437 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics