Vad motiverar elever att välja spanska och senare att lämna studierna?

DSpace Repository

Vad motiverar elever att välja spanska och senare att lämna studierna?

Details

Files for download
Facebook
Overview of item record
Publication Student thesis
Title Vad motiverar elever att välja spanska och senare att lämna studierna?
Author(s) González Bolaño, Rosa
Date 2016
Swedish abstract
I detta examensarbete görs en utvärdering av totalt 14 elevers erfarenheter och upplevelser av två och ett halvt års spanskstudier i årskurs 8 samt en beskrivning av hur lärare kan arbeta med motivation i undervisningen. Studien tittar närmare på elevernas intresse för det spanska språket, i vilken utsträckning elevernas förhoppningar har blivit uppfyllda och deras intresse att fortsätta sina studier i spanska efter grundskolans slut. Studien innefattar tre enkätstudier i en åttondeklass och en intervju med fyra elever. Resultatet visar att alla eleverna var motiverade innan spanskstudierna påbörjades men att några av eleverna efter två och ett halvt år av spanskstudier förlorat motivationen till att läsa vidare. Orsaken till detta är enligt eleverna att de inte har lärt sig så mycket som de hade förväntat sig.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 35
Language swe (iso)
Subject(s) förväntningar
grundskolan
motivation
spanskstudier
språkval
Handle http://hdl.handle.net/2043/20553 Permalink to this page

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics