Textsamtal - Lärares och elevers uppfattningar om och förhållningssätt till samtal om text

DSpace Repository

Textsamtal - Lärares och elevers uppfattningar om och förhållningssätt till samtal om text

Show full item record

Files for download

Examensarbete ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Textsamtal - Lärares och elevers uppfattningar om och förhållningssätt till samtal om text
Author(s) Persson, Sara ; Ollermark, Caroline
Date 2016
Swedish abstract
Elever möts dagligen av olika texttyper såsom bilder, hemsidor, reklam, texter på tavlan och från olika medier. Det är därför viktigt att som lärare bidra med verktyg i form av textsamtal för att elever ska kunna förstå och kritiskt granska alla typer av texter. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på om och i så fall hur textsamtal används i de deltagande klasserna i årkurs 4. Det är även av intresse att undersöka hur lärarna och eleverna förhåller sig till dessa samtal. I teoridelen behandlar vi vikten av att samtala om texter samt presenterar och förklarar begreppen text, textsamtal och critical literacy. Vygotskijs sociokulturella teori och konceptet Zone of Proximal Development förklaras. Avslutningsvis bearbetas de svårigheter och dilemma som kan dyka upp vid arbetet med textsamtal. För att få svar på våra forskningsfrågor har vi har valt att samla in data med hjälp av att kombinera enkäter och intervjuer som har kvalitativa och kvantitativa inslag. Två lärare intervjuades och deras 44 elever svarade på en enkät. Resultatet av den empiriska undersökningen utgjorde inte en grund för att generalisera lärares samt elevers uppfattningar om textsamtal. Däremot synliggjorde resultatet två enskilda lärares och deras elevers uppfattningar om och hur textsamtal används. Resultatet behandlade även de deltagande lärarnas och elevernas förhållningssätt till textsamtal. Resultatet visade att textsamtal förekommer i de deltagande klasserna. Eleverna uppfattade främst att de samtalar om texter, böcker och bilder. Bearbetningen av de olika texttyperna skedde oftast i helklass och minst i grupp. Detta var en intressant kontrast då elevernas preferenser tydligt visade att de föredrar att arbeta i grupp. Både lärarna och eleverna hade överlag ett positivt förhållningssätt gentemot textsamtal.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 51
Language swe (iso)
Subject(s) Critical literacy
elever
lärare
sociokulturell teori
text
textsamtal
Handle http://hdl.handle.net/2043/20569 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics