Algoritmer och skriftlig huvudräkning i klassrummet

DSpace Repository

Algoritmer och skriftlig huvudräkning i klassrummet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Algoritmer och skriftlig huvudräkning i klassrummet
Author(s) Björklund, Sara ; Holmgren, Marie
Date 2016
Swedish abstract
Vår inspiration till detta arbete påbörjades i en tidigare kurs när vi diskuterade vilka räknemetoder vi använder oss av vid matematiska uträkningar och utifrån detta började vi diskutera hur det såg ut i dagens skola. Diskussionen kretsade kring algoritmer och skriftlig huvudräkning eftersom det var dessa två metoder vi lärt oss och använder oss av. Algoritmer och skriftlig huvudräkning har varit omdiskuterat de senaste åren på grund av de sjunkande matematikresultaten hos svenska elever och ibland har skriftlig huvudräkning blivit beskyllt. I litteraturen påstås det ofta att algoritmer är något som lärs in och som sedan sker mekaniskt, elevers taluppfattning och matematiska förståelse ska därför bli negativt påverkade medan skriftlig huvudräkning ska vara kreativare och utgå från eleven. Syftet med detta arbete är att, genom intervjuer, belysa hur 4 aktiva matematiklärare ser på dessa två lösningsmetoder. Frågeställningarna som arbetet utgår ifrån behandlar vilka arbetsformer och metoder som används vid utlärning samt vilka teoretiska perspektiv dessa grundas på. I intervjuerna framkom det att, de flesta, lärarna föredrar främst att lära ut algoritmer framför skriftlig huvudräkning och hade bristande kunskaper om de teoretiska perspektiven på lärande men är välbekanta med Vygotskij.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) skriftlig huvudräkning
algoritmer
teoretiska perspektiv
matematikundervisning
Vygotskij
Handle http://hdl.handle.net/2043/20691 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics