Valkompetens i arbetslinjens tjänst - diskursiva föreställningar om valkompetens bland studie- och yrkesvägledare på gymnasiet

DSpace Repository

Valkompetens i arbetslinjens tjänst - diskursiva föreställningar om valkompetens bland studie- och yrkesvägledare på gymnasiet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Valkompetens i arbetslinjens tjänst - diskursiva föreställningar om valkompetens bland studie- och yrkesvägledare på gymnasiet
Author(s) Bryntse, Anna
Date 2016
Swedish abstract
Syftet med examensarbetet är att undersöka och synliggöra hur studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan talar om den valkompetenta eleven och den icke-valkompetenta eleven, samt vad valkompetensen tillskrivs för betydelse. I förlängningen är även syftet att synliggöra hur studie- och yrkesvägledarens profession kan förstås ur ett samhälleligt perspektiv. Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt och använder diskursanalys av intervjuer med studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan som metod. Frågeställningarna är: (1) Hur konstrueras den valkompetenta och icke-valkompetenta eleven av sex studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan? (2) Hur konstruerar studie- och yrkesvägledare på gymnasiekolan vad valkompetensen ska åstadkomma och förhindra? (3) Hur konstruerar studie- och yrkesvägledare på gymnasiekolan ansvaret för att eleverna utvecklar valkompetents? (4) Vilken samhällelig funktion kan studie- och yrkesvägledaren på gymnasiet tillskrivas utifrån den diskurs som framträder i studiens material? Studien har identifierat hur valkompetens definieras av intervjupersonerna, vilket utgörs av ett antal förmågor och egenskaper. Vem som tillskrivs och inte tillskrivs besitta dessa förmågor redogörs för, och synliggör därmed vilka elever som antas vara i störst behov av att utveckla valkompetens. De konstruerade konsekvenserna av bristande valkompetens identifieras som ohälsa och att fastna på jobb. Studie- och yrkesvägledare positioneras som medansvarig för valkompetensutvecklingen hos elever, tillsammans med eleven själv och lärare likaså, och i hög grad rektorer, beslutsfattare och utbildningssystemens utformning. Studie- och yrkesvägledare kan förstås som en institutionell upprätthållare av Arbetslinjen.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) valkompetens
livslångt lärande
individualisering
anställningsbarhet
diskursanalys
Handle http://hdl.handle.net/2043/20866 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics