Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

DSpace Repository

Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK
Author(s) Catenacci, Viktor
Date 2016
English abstract
Purpose and questions The purpose of this study is based on Grönkvists (2000) sponsorship motives and to make a quantitative case study on Enskede IK sponsors in Stockholm for the season 2016 to identify the main motives sponsors have when it comes to sponsor Enskede IK seen from a business perspective. The study aims to answer the following questions; • What motivation is seen as important for companies when it comes to sponsor a non-professional football club? • How does the identified motives stand in relation to the sponsorship developement that goes from philanthropy to return of investments for the companies? Method The study is based on a questionnaire that has been distributed to all sponsors in Enskede IK in the season 2016. The study have a quantitative research design with a deductive approach, as both the survey and the study as a whole is structured along Grönkvists (2000) identified sponsorship motives. Grönkvists (2000) theory in combination with previous research regarding sponsorship motives have been linked to the questions that the study aim to answer. Participants in the survey was a census as all of the sponsors in Enskede IK was examined and 17 of the 20 sponsors were respondents in the study. All collected data was processed in SPSS by two descriptive statistical tests and a Cronbach 's alpha test. The descriptive statistical tests were used as a basis to answer the study questions, while the Cronbach 's alpha test was to check the internal reliability in the instrument. Results The results from the first descriptive test that is linked to question 1, identifies four important sponsorship motives for the sponsors of Enskede IK. These are; (1) Associations- and imagetransfer motive; (2) Personal motive; (3) Good citizen-motive and; (4) Social pressures-motive. The results from the second descriptive statistical test that is linked to question 2 show that the philanthropic motives have a greater value for companies than non-philanthropic motives. Which can be interpreted in a way that philanthropic approach to sponsorship is more occuring than a non-philanthropic approach. The Cronbach 's alpha test, which is linked to the internal reliability of the instrument indicates an acceptable level of all coefficients, which means that the survey demonstrates an acceptable internal reliability. Discussion and conclusion As there is shortcomings in previous research and a clear theoretical framework to build the research on, the research design and approach can be discussed. A qualitative study using in-depth interviews and an inductive approach would be more suitable to generate a clear theoretical framework to build future research on when it comes to sponsorship motives. The results of this study seem to show what motivates companies to enter a sponsorship relationship with a non-professional football club. However, these results are difficult to generalize to a larger population when the selection is so limited. Instead the study shows tendencies of what motivates companies to enter a sponsorship relationship with a non-professional football club. Furthermore, the study shows tendencies which contradicts what previous research says about the sponsorship development. Previous research argues that sponsorship has gone from having a philanthropic approach to a non-philanthropic approach. This study can be used for planning and design of future research to create a clear theoretical framework and a greater understanding of sponsorship motives.
Swedish abstract
Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara; • Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening? • Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen? Metod Studien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. Studien har en kvantitativ forskningsdesign med en deduktiv ansats då både enkäten och studien som helhet är uppbyggd utefter Grönkvists (2000) identifierade sponsringsmotiv. Grönkvists (2000) teori i kombination med tidigare forskning angående sponsringsmotiv har knutits an till de ställda frågeställningarna för studien. Deltagarna i undersökningen var ett totalurval då samtliga sponsorer i Enskede IK undersöktes och 17 av 20 sponsorer var respondenter i studien. Samtlig insamlad data har bearbetats i SPSS genom två deskriptiva statistiska tester samt ett Cronbach’s alfa test. De deskriptiva statistiska testerna användes som underlag för att kunna besvara studiens frågeställningar, medan Cronbach’s alfa testet syftade till att kontrollera mätinstrumentets interna reliabilitet. Resultat Resultatet från det första deskriptiva testet som är kopplat till frågeställning 1, identifierar fyra sponsringsmotiv som viktiga för sponsorerna i Enskede IK. Dessa är; (1) Associations- och imageöverföringsmotivet; (2) Personliga motivet; (3) Good citizen-motivet och; (4) Socialt tryck-motivet. Resultatet från det andra deskriptiva statistiska testet som är kopplat till frågeställning 2, visar att de filantropiska motiven har ett större värde för företagen än de icke-filantropiska motiven. Vilket kan tolkas som att ett filantropiskt förhållningssätt till sponsring är mer förekommande än ett icke-filantropiskt förhållningssätt. Cronbach’s alfa testet som är kopplat till den interna reliabiliteten i mätinstrumentet visar på en acceptabel nivå på samtliga koefficienter, vilket innebär att enkäten visar på en acceptabel intern reliabilitet. Diskussion och slutsats Då det brister i tidigare forskning och en tydlig teoretisk referensram att bygga forskning på, kan forskningsdesignen och ansatsen diskuteras. En kvalitativ studie med djupintervjuer och en induktiv ansats torde kunna vara mer lämplig för att generera i en tydlig teoretisk referensram att bygga framtida forskning på inom sponsringsmotiv. Resultaten för denna studie tycks kunna visa vad som motiverar företag att ingå en sponsringsrelation med en icke-professionell fotbollsförening. Dessa resultat är dock svåra att generalisera på en större population då urvalet är så pass begränsat. Studien visar istället tendenser till vad som motiverar företag att ingå en sponsorrelation med en icke-professionell fotbollsförening. Vidare visar studien på tendenser som säger emot vad tidigare forskning säger om sponsringens utveckling. Tidigare forskning menar att sponsringen har gått från att ha ett filantropiskt förhållningssätt till ett icke-filantropiskt förhållningssätt. Denna studie kan användas för planering och design av framtida forskning för att skapa en tydlig teoretisk referensram och en större förståelse kring sponsringsmotiv.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 51
Language swe (iso)
Subject(s) Sponsring
Handle http://hdl.handle.net/2043/20867 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics