Barns lek och lärande i utomhusmiljö

DSpace Repository

Barns lek och lärande i utomhusmiljö

Details

Files for download Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Barns lek och lärande i utomhusmiljö
Author Gashi, Dorentina ; Nilsson, Emely
Date 2016
Swedish abstract
Studiens övergripande syfte var att beskriva förskollärares syn på barns lek och lärande i utomhusmiljö på förskolor med inriktning på utomhuspedagogik, samt på förskola utan inriktning. I denna studie har vi samlat in empiriskt material från förskollärare, med hjälp av fyra kvalitativa intervjuer. Intervjuerna har genomförts på tre olika förskolor. Två av förskolorna är förskolor med inriktning på utomhuspedagogik och den tredje förskolan är en förskola utan inriktning. Studien visar på att respondenterna tycker att barns vistelse utomhus är bra för barns hälsa, gällande immunförsvar och för den motoriska utvecklingen. Respondenterna såg leken som en central del av utevistelsen, där barnens kreativitet och fantasi berikas. Gällande lärande visar det empiriska materialet att barns lärande i utomhusmiljö bidrar till ökad miljömedvetenhet och kunskap om hållbarhet, men lärandet påverkas av utomhusmiljöns utformning och tillgången till material. Studien visar att förskolläraren tycks ha en central roll under utevistelsen, genom sitt medupptäckande och med sin närvaro.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 37
Language swe (iso)
Subject Lek
Lärande
Utomhusmiljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/20873 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics