”Jag trivs ändå i min lilla bubbla” – En studie om studenters attityder till personalisering

DSpace Repository

”Jag trivs ändå i min lilla bubbla” – En studie om studenters attityder till personalisering

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title ”Jag trivs ändå i min lilla bubbla” – En studie om studenters attityder till personalisering
Author(s) Hedin, Alice
Date 2016
English abstract
This essay aims to study student’s attitudes towards web personalization and explore where the student’s attitudes differ and converge. The empirical materials of the study where assembled by the usage of five qualitative interviews and a quantitative survey with 72 respondents. The study discusses the pros and cons, the ability to constrain web personalization and possible effects and outcomes of web personalization. The majority of the students have a positive attitude towards web personalization. The students were most positive towards personalization of streaming services and least positive towards personalization of media channels that output news. There was an explicit difference between the students’ knowledge of the possibilities to constrain web personalization through the usage of different extensions and tools. Those students who studied a more technical program showed more knowledge of extensions and tools that can be used to prevent or constrain web personalization. The results also showed that the over all students desire more control over web personalization and demand a function where the personalization of web services could be turned off. The study resulted in the findings that web personalization has become a part of the users every-day life and that the students do not have enough knowledge of web personalization which have led to a passive attitude towards it.
Swedish abstract
Denna studie ämnar att undersöka studenters attityder till utvecklingen av personalisering inom webbaserade tjänster och utforska skillnader och likheter mellan studenternas attityder. Studiens empiriska material är insamlat genom fem kvalitativa intervjuer och en webbenkät med 72 respondenter. Studien behandlar fördelar och nackdelar med personalisering, möjligheter att förhindra personalisering och möjliga konsekvenser av personalisering. Majoriteten av studenterna har en positiv attityd till personalisering av webbaserade tjänster. Resultatet visar att studenterna var mest positivt inställda till personalisering av streamingtjänster och minst positiva till personalisering av nyhetstjänster. Jag fann att användare i stor utsträckning inte anser att nyhetstjänster bör vara personaliserade. Det visade sig finnas en tydlig skillnad mellan studenternas kännedom om olika verktyg som kan användas för att förhindra personalisering. Ju mer teknisk utbildning som studenterna läser, desto bättre kännedom hade studenterna om verktygen. Resultatet visade även att en stor del av studenterna önskade att de kunde stänga av personaliseringsfunktionen på tjänster. Personalisering har blivit en naturlig del av användarnas vardag och att majoriteten av användarna inte har tillräcklig kunskap om fenomenet och därför intar de en passiv attityd och undviker att reflektera närmare över personaliseringen och dess möjliga konsekvenser.
Publisher Malmö högskola/Teknik och samhälle
Pages 46
Language swe (iso)
Subject(s) Personalisering
Filterbubbla
Attityder
Streamingtjänster
Nyhetstjänster
Sociala medier
Sökmotorer
Web personalization
Filter bubble
Attitudes
Streaming services
Media channels
News
Social media
Search engines
Handle http://hdl.handle.net/2043/21013 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics