Lärares sätt att arbeta med nyanlända elever

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Lärares sätt att arbeta med nyanlända elever
Author(s) Esmail, Magda
Date 2016
Swedish abstract
Denna studie är en kvalitativ studie med intervjuer som tillvägagångssätt. Jag har haft för avsikt att beskriva tre lärares sätt att arbeta med nyanlända elever. Min frågeställning är: ”Hur ser lärarnas arbetssätt ut med nyanlända elever?” Teorin som används är en interkulturell teori som bygger på att skapa en ömsesidig förståelse och respekt i klassen, skolan och närsamhället. För att besvara min fråga har jag intervjuat tre olika lärare i årskurs 1-3 och som är verksamma på en och samma skola i Malmö kommun. Intervjuerna bestod av sex frågor. Min slutsats är att det finns flera olika arbetssätt beroende på de nyanlända elevernas skolsituation. Sådana skolsituationer är lärarens möte med den nyanlända eleven, de nyanlända elevernas bakgrund och dess påverkan, lärarnas utmaningar i samband med de nyanlända eleverna, de nyanlända elevernas tidigare skolgång och dess påverkan samt samarbetet mellan läraren, studiehandledaren och modersmålsläraren.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 43
Language swe (iso)
Subject(s) interkulturell undervisning, lärares arbetssätt, nyanlända elever, skolsituation
Handle http://hdl.handle.net/2043/21096 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics