”För att jag säger det”

DSpace Repository

”För att jag säger det”

Show full item record

Files for download

Examensarbete
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title ”För att jag säger det”
Author(s) Liljegren, Caroline ; Hansson, Emma
Date 2016
Swedish abstract
Utifrån tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat medveten makt utifrån hierarkin som kan existera i interaktionen mellan pedagog och barn i förskolan, där makten kan bli mer påtaglig hos pedagogerna. Syftet med studien är att synliggöra hur maktförhållanden i interaktionen mellan pedagog och barn utövas samt hur maktrelationer kan förstås i relation till fostran vilket legat till grund för studiens frågeställningar. Frågeställningarna är inte formulerade utifrån att synliggöra makt som brist utan istället synliggöra hur makt utövas för att skapa möjlighet till reflektion. Ur en svensk kontext spenderar barn en stor del av sin vardag inom förskolan som institution. Under våra fältstudier uppdagade vi kommunikativa tillrättavisningar i interaktionen mellan pedagoger och barn då de synliggjorde olika aspekter av makt i relation till fostran. Makten som uppdagades relaterade vi till Foucaults teori om makt och då Foucaults teorier inte har ett ursprung i förskolan har vi tillämpat forskning som har tolkat och överfört maktteorin till förskolan. Studiens resultat visar att förskolan har en institutionell struktur med påtagliga regelverk som samtliga aktörer förhåller sig till men även omförhandlar vilket medför att makt blir påtagligt ur ett fostransperspektiv. För att närma oss ett fostransperspektiv har vi tillämpat en internationell modell utifrån Sommer (2005) som inkluderar olika typer av fostransstilar. Studiens resultat visar att förskolan är komplex i relation till den institutionella strukturen då det finns påtagliga regelverk som påverkar hur maktförhållanden i interaktionen mellan pedagog och barn utövas. Regelverket som existerade synliggjorde även hur maktrelationer kan förstås i relation till fostran då social praxis samt omsorg blev påtagligt.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 54
Language swe (iso)
Subject(s) Makt
Fostran
Interaktion
delaktighet
Inflytande
Maktförhållanden
Omsorg
Hiearki
Normer
Regler
Rutiner
Foucault
Måltiden
Samling
Hallen
Handle http://hdl.handle.net/2043/21150 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics