Lärares förtrogenhet med betygssättning

DSpace Repository

Lärares förtrogenhet med betygssättning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Report
Title Lärares förtrogenhet med betygssättning
Author(s) Vallberg Roth, Ann-Chistine ; Gunnemyr, Per ; Londos, Mikael ; Lundahl, Bo
Date 2016
Swedish abstract
I denna rapport redovisas en studie där lärares bedömningar och betygssättning analyseras i tre olika ämnen: engelska, historia, idrott och hälsa. Analysen bygger på intervjuer med lärare i årskurs 9 i grundskolan och i gymnasieskolan. Studien ger en bild av hur lärare dels resonerar vid betygssättningstillfället kring värderingen av en elevs kunnighet i en del av kunskapskraven, dels kring värderingen vid sammanvägning av en elevs kunskaper till ett betyg. I intervjuerna beskriver lärarna, utifrån sin dokumentation, hur de resonerat kring betygssättning. Exempel på dokumentation och betygsunderlag som lärarna berör under intervjuerna analyseras och redovisas också i rapporten. Den övergripande frågan i studien är: Hur framträder lärares betygssättning och dokumentation i förhållande till styrdokument, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Resultatet indikerar att lärares förtrogenhet med betygssättningen varierar och betygen sätts i skiftande grad utifrån styrdokument, vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet. Det får konsekvenser för mångsidigheten och likvärdigheten i betygssättningen. I rapporten problematiseras och exemplifieras vad som kan avses med säkra bedömningar i förhållande till olika grunder såsom styrdokument, vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Vidare problematiseras och exemplifieras lärarnas dokumentation kopplad till olika grunder.
Publisher Lärande och samhälle, Malmö högskola
Pages 129
Language swe (iso)
Subject(s) Betyg
dokumentation
Engelska
flerstämmig bedömningskompetens
förtrogenhet
grundskola
gymnasieskola
Historia
Idrott och hälsa
kunnighetsprofil
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Handle http://hdl.handle.net/2043/21324 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics