Genus - ett dilemma i vägledning

DSpace Repository

Genus - ett dilemma i vägledning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Genus - ett dilemma i vägledning
Author(s) Tuomainen, Tanja ; Olsson, Emilia
Date 2016
Swedish abstract
Studie- och yrkesvägledaren står inför ett dilemma när det kommer till att vägleda elever på ett sådant sätt att deras studie- och yrkesval inte begränsas av kön, samtidigt som de enligt Sveriges vägledarförenings (2007) etiska riktlinjer skall förhålla sig till neutralitet och objektivitet. Hur förstår vägledare den könsuppdelade arbetsmarknaden och hur ser de egentligen på sitt ansvar att vägleda utifrån ett genusperspektiv? På vilket sätt upplever vägledarna att genus kommer till uttryck i vägledningssamtal och hur agerar de för att inte reproducera kön? Detta är en kvalitativ studie i form av intervjuer med sju examinerade studie- och yrkesvägledare runt om i Skåne som tar sin utgångspunkt i Linda Gottfredsons teori om begränsningar och kompromisser och Yvonne Hirdmans teori om genussystemet. Studien visar på att studie- och yrkesvägledare har förståelse för att den könsuppdelade arbetsmarknaden medför konsekvenser men att vägledarna i stor utsträckning finner det obekvämt att vägleda utifrån ett genusperspektiv. Ett tydligt mönster vi ser är att vägledare skjuter ifrån sig ansvaret att elevers val inte ska begränsas utefter deras kön, och säger att det är för sent att ta tag i problemet.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 49
Language swe (iso)
Subject(s) Genus
Könsarbetsdelning
Neutralitet
Reproduktion av kön
Studie- och yrkesvägledning
Vägledning
Handle http://hdl.handle.net/2043/21364 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics