IT-användning på fritidshem

DSpace Repository

IT-användning på fritidshem

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title IT-användning på fritidshem
Author(s) Nilsson, Allis ; Wendt, Sara
Date 2016
Swedish abstract
Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur fritidspedagoger och fritidslärare använder IT-verktyg på fritidshemmet och vad fritidspedagoger och fritidslärare har för uppfattning om användandet av datorer och surfplattor på fritidshem. Teorierna vi valde att utgå från grundar sig på ett pragmatiskt och ett sociokulturellt perspektiv. I vår metod valde vi att använda oss av intervjuer och vi intervjuade åtta fritidspedagoger/fritidslärare. Metoden utgick från öppna frågor. Resultatet vi kom fram till tyder på att användandet av IT-verktyg ser olika ut från skola till skola, men oftast används de till att hitta roligt pyssel och olika mönster att färglägga eller olika mönster till pärlbrickor. På den ena skolan användes IT-verktygen mest till den administrativa delen, som att hålla koll på lovlappar och barnens tider på fritidshemmet. På den andra skolan användes de enbart tillsammans med barnen som bland annat fick vara delaktiga i att sköta en fritidsblogg. Vårt resultat visar även att majoriteten av de intervjuade fritidspedagogerna/fritidslärarna ser användandet av datorer och surfplattor som något positivt. Samtidigt anser de att de har bristande kunskaper och erfarenheter samt för lite tid till att planera användandet av IT tillsammans med barnen på ett pedagogiskt sätt. Fritidspedagogerna och fritidslärarna anser även att de är väldigt begränsade på grund av de stora barngrupperna som gör det svårt att göra aktiviteter där alla barn får testa IT-verktyg.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 29
Language swe (iso)
Subject(s) Dewey
fritidspedagogik
IKT
IKT på fritidshemmet
IT på fritidshemmet
IT-verktyg
pragmatism
sociokultur
sociokulturellt perspektiv
Säljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/21371 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics