Malmö University Publications
Change search
Refine search result
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 1.
    Olander, Clas
    Malmö högskola, Faculty of Education and Society (LS), Department of Nature, Environment and Society (NMS).
    Representationer som möjlighet och hinder vid meningsskapande2016In: Program Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD 2016: Ämnesdidaktiska broar, 2016Conference paper (Other academic)
    Abstract [sv]

    Naturvetenskap kommuniceras med mängder av olika representationer och syftet med denna presentation är att visa en analysmodell för elevers meningsskapande vad gäller multipla representationer. Utgångspunkter är Lemkes terminologi för språket som meningsskapande samt teoretiska modeller: Peirce´s triad modell, Dewey´s end-in-view samt Johansson & Wickman´s organiserande syften för hur meningsskapande av representationer sker. Detta leder till en analysmodell som prövas på ett en serie lektioner i årskurs åtta där eleverna producerar en representation av sammanhang i kroppen. När eleverna producerade en representation av ämnes cirkulation i kroppen blev en del teman föremål för förhandling, exempelvis transport av ämnen och transformation av ämnen. Språkligt berör förhandlingen ordnivån och semantiska mönster (orden tillsammans). Ämnen som kommer in i kroppen benämndes först som mat och luft, men under diskussionen om hur dessa ämnens transport skulle visualiseras uppstod ett behov av att förklara hur ämnena tar sig mellan organ. Eleverna införde metaforen ”hoppa över”, exempelvis hoppar syre över från lungorna till blodet och genom att använda en mellanspråklig metafor som ”hoppa” kunde eleverna fortsätta sitt arbete (de upplevde end-in-view). När transport skulle visualiseras representerades ”hoppet” med pilar och text. Här handlar det om benämningar av ämnen (ord-nivå) i en riktning mot ett alltmer vetenskapligt språkbruk, exempelvis mat-näring- näringsämnen-glukos och luft-syresyremolekyl. Texten ledde till ett behov av att representera transformation av ämnen och här skapade den spatiala restriktionen (Prain & Tytler, 2012) ett behov av formelskrivning förklaring på olika organisationsnivåer som semantiska mönster.

1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf