Workshop : att skapa rum för möten som kan förändra

DSpace Repository

Workshop : att skapa rum för möten som kan förändra

Details

Files for download
Main article
Overview of item record
Publication Article, peer reviewed scientific
Title Workshop : att skapa rum för möten som kan förändra
Author Ek, Anne-Charlotte ; Safrankova, Camilla
Date 2015
Swedish abstract
Hur kan workshopformatet träna den kritiska förmågan? Förtrogna med det genusvetenskapliga och feministiska fältet presenterar artikelförfattarna workshop som en lämplig arbetsform inom högre utbildning. Författarna argumenterar för att workshops möjliggör demokratiska utforskande processer där förmågor som att lyssna, analysera, tolka och argumentera tränas. I artikeln diskuteras nödvändiga villkor och praktiska förutsättningar för hur vi som lärare kan iscensätta studentaktiva undersökningar där den egna förförståelsen både kan och bör utmanas. I workshopen finns utrymme för delaktighet och ofärdiga tankar. Studenter såväl som lärare tränas i att hantera intressemotsättningar och oväntade uttolkningar av workshopens gemensamma material, nödvändiga kompetenser för såväl ett kritiskt som ett demokratiskt förhållningssätt. Författarna exemplifierar hur planering och genomförande av workshops organiseras, diskuterar vikten av välkomnande, disponerandet av tid, betydelsen av möten och att hantera ”oönskade” bidrag. Man understryker att tillit är en nödvändig förutsättning liksom insikten att makt finns närvarande i alla möten. Avslutningsvis problematiseras mångfald, tolerans och konsensus; begrepp som ofta associeras till demokratiska utbildningspraktiker.
Link http://journals.lub.lu.se/index.php/hus/article/vi... (external link to publication)
Link http://journals.lub.lu.se/index.php/hus/article/view/11847/11546 .Icon
Host/Issue Högre utbildning;2
Volume 5
ISSN 2000-7558
Pages 87-97
Language swe (iso)
Subject workshop
pedagogiska möten
tillit
makt
kritiskt tänkande
delaktighet
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS
Handle http://hdl.handle.net/2043/21947 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics