Segregering som målsättning eller konsekvens? Om segregation i svensk skola i ett historiskt och nutida perspektiv

DSpace Repository

Segregering som målsättning eller konsekvens? Om segregation i svensk skola i ett historiskt och nutida perspektiv

Details

Files for download

Find Full text There are no files associated with this item..

Overview of item record
Publication BookChapter
Title Segregering som målsättning eller konsekvens? Om segregation i svensk skola i ett historiskt och nutida perspektiv
Author Tallberg Broman, Ingegerd
Editor Sernhede, Ove ; Tallberg Broman, Ingegerd
Date 2014
Swedish abstract
Kapitlet fokuserar den svenska skolans segregationsmönster utifrån klass och kön, men också etnicitet i ett historiskt och nutida perspektiv. Den svenska skolhistorien redovisar segregation efter klass och kön som en organisations- och strukturprincip, dvs som en målsättning,- isärhållandet utgjorde en grundprincip. Den nutida segregationen strider mot uttalad skolpolitik och uttryckta målsättningar, men är mycket omfattande och kapitlet ställer frågan: Segregering som målsättning eller konsekvens?
Publisher Liber
Host/Issue Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser
ISBN 978-91-47-11154-1
Pages 19-38
Language swe (iso)
Subject likvärdighet
segregation
svenska skolsystemet
genus
klass
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Handle http://hdl.handle.net/2043/21997 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics