Att arbeta med elever som har primära koncentrationssvårigheter i matematik

DSpace Repository

Att arbeta med elever som har primära koncentrationssvårigheter i matematik

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att arbeta med elever som har primära koncentrationssvårigheter i matematik
Author(s) Helgesson, Jessica ; Malmborg, Camilla
Date 2006
English abstract
Genom vår verksamhetsförlagda tid har vi kommit i kontakt med elever med primära koncentrations-svårigheter. Då vi är blivande lärare i matematik ville vi ta reda på hur de primära koncentrationssvårigheterna påverkar elevens lärande i matematik samt ta reda på hur vi kan hjälpa eleven. För att kunna besvara våra frågeställningar valde vi att göra kvalitativa intervjuer med tre speciallärare och tre klass-lärare från tre olika skolor i södra Sverige. Resultatet av vår undersökning visade att pedagogerna var överens om att en lugn och strukturerad miljö är betydelsefull, medan åsikterna om matematikboken gick isär. Genom kvalitativa intervjuer har vi kommit fram till att en elev med primära koncentrations-svårigheter oftast har förståelsen trots problem med matematiken. En lugn och strukturerad miljö, där eleven möter acceptans och förståelse, gynnar en elev med primära koncentrations-svårigheter i dennes lärande.
Swedish abstract
Genom vår verksamhetsförlagda tid har vi kommit i kontakt med elever med primära koncentrations-svårigheter. Då vi är blivande lärare i matematik ville vi ta reda på hur de primära koncentrationssvårigheterna påverkar elevens lärande i matematik samt ta reda på hur vi kan hjälpa eleven. För att kunna besvara våra frågeställningar valde vi att göra kvalitativa intervjuer med tre speciallärare och tre klass-lärare från tre olika skolor i södra Sverige. Resultatet av vår undersökning visade att pedagogerna var överens om att en lugn och strukturerad miljö är betydelsefull, medan åsikterna om matematikboken gick isär. Genom kvalitativa intervjuer har vi kommit fram till att en elev med primära koncentrations-svårigheter oftast har förståelsen trots problem med matematiken. En lugn och strukturerad miljö, där eleven möter acceptans och förståelse, gynnar en elev med primära koncentrations-svårigheter i dennes lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) elev
klasslärare
klassrumsmiljö
koncentrationssvårigheter
matematik
matematiksvårigheter
primära koncentrationssvårigheter
specialpedagog
Handle http://hdl.handle.net/2043/2257 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics