Förskolepedagogers berättelser kring sin digitala kompetens

DSpace Repository

Förskolepedagogers berättelser kring sin digitala kompetens

Details

Files for download Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Förskolepedagogers berättelser kring sin digitala kompetens
Author Persson, Lina ; Olsson, Mathilda
Date 2017
Swedish abstract
Utifrån vår erfarenhet har alla förskolepedagoger olika kunskaper kring digitala verktyg vilket även medför olika syn på hur användandet sker i verksamheten på förskolan. Syftet med denna studie har varit att utifrån förskolepedagogers berättelser undersöka hur de ser på sin egen digitala kompetens samt hur de upplever att den digitala kompetensen påverkar arbetet i verksamheten i relation till styrdokument. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där vi har intervjuat sex förskolepedagoger på tre olika förskolor i en skånsk kommun. Studiens teoretiska perspektiv grundas i fyra olika begrepp. Den digitala klyftan utifrån Castells (2002) tolkning, digital natives och digital immigrants utifrån Prenskys (2001) förklaring samt digital kompetens som en kombination av Buckinghams (2015), Käck och Männikkö-Barbutius (2012) tolkningar. Resultatet visar att det finns en brist på kompetensutveckling i relation till förskolepedagogernas digitala kompetens och deras användande av digitala verktyg. Vidare visar studien även att ålder och i viss mån kunskap bidrar till en digital klyfta. Studiens resultat visar en osäkerhet i förskolepedagogernas egen syn på deras digitala kompetens i relation till den nya revideringen av läroplanen där punkter gällande digitalisering i förskolan kommer implementeras år 2018
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 37
Language swe (iso)
Subject Digitala verktyg, digital immigrants, digital klyfta, digital kompetens, digital natives, lärplatta
Handle http://hdl.handle.net/2043/22731 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics