En studie om pedagogers uppfattning om mobbning ur ett genusperspektiv

DSpace Repository

En studie om pedagogers uppfattning om mobbning ur ett genusperspektiv

Details

Files for download Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title En studie om pedagogers uppfattning om mobbning ur ett genusperspektiv
Author Wärnehult, Marika
Date 2017
Swedish abstract
Detta är en kvalitativ studie med syfte att bidra med kunskap om hur pedagoger uppfattar mobbning och genus samt hur hantering av mobbning utifrån ett genusperspektiv sker i förskolan. Det har gjorts sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har olika förutsättningar, bakgrund och utbildning för att låta de formulera sina åsikter och uppfattningar kring mobbning och genus i förskolan. Det har sedan gjorts en diskursanalys för att hitta samband och avvikelser. Analysen har gjorts utifrån Bernsteins teoretiska klassifikations- och inramningsbegrepp, Bondestams könsmedvetna pedagogiska perspektiv och Olweus synsätt på mobbning. Studiens resultat visar på en viss avsaknad av kunskap och ett behov av detta. Den visar även att både mobbning och genus är två komplexa ämnen och förskolan är ett gränsland för definitionen av dessa. Studien visar även att det krävs ett genomsyrat preventivt arbete mot mobbning och normativa könsroller men att det saknas verktyg i viss mån så som kunskap och material. Det finns även ett paradoxalt arbetssätt mot genus då ett bekräftande och ignorerande av normativa könsroller kan förstärka dessa vid felhantering.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 39
Language swe (iso)
Subject Mobbning
Genus
Könsmedveten pedagogik
Traditionella könsroller
Handle http://hdl.handle.net/2043/22819 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics