Normhantering pågår. Pedagogers erfarenheter och reflektioner kring normmedveten undervisning.

DSpace Repository

Normhantering pågår. Pedagogers erfarenheter och reflektioner kring normmedveten undervisning.

Details

Files for download Overview of item record
Publication 2-year master student thesis
Title Normhantering pågår. Pedagogers erfarenheter och reflektioner kring normmedveten undervisning.
Author Werner, Åse
Date 2017
English abstract
The purpose of the study was to investigate how teachers relate to, and work with, gender and sexual norms in the school environment. For this purpose, deep interviews were conducted with teachers from high school and upper secondary schools. Questions were asked to find out how informants perceive gender and sexuality norms among students as well as how they respond to and handle these norms in their teaching. Questions were also made regarding their views on the school's mission and structure for work on gender and sexuality norms. The result was analysed based on theoretical concepts such as sexual scripts, queer, social gender and sexual value hierarchies. The study found that the teachers uses the school's fundamental values as a platform to identify, work with and challenge what they perceive to be "bad norms" among the students. This work of challenging norms is done without the teachers explicitly reflecting on the fact that the fundamental values of the school itself consists of norms. A challenge that the teachers highlight in their work on norms is the balance between personal and private. Another challenge is to create and facilitate discussions while setting limits for what can be expressed in the classroom. The study also reveals that teachers are largely left alone to interpret and implement the school's fundamental values. Resources in terms of time, structure, training and school-level support tend to be inadequate.
Swedish abstract
Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till, och arbetar med, normer kring kön och sexualitet i skolmiljö. För detta syfte genomfördes djupintervjuer med pedagoger från högstadie- och gymnasieskolor. Frågor ställdes för att ta reda på hur informanterna uppfattar normer kring kön och sexualitet hos elever samt hur de bemöter och hanterar dessa normer i sin undervisning. Frågor ställdes även kring deras syn på skolans uppdrag och struktur för arbetet med normer kring kön och sexualitet. Resultatet analyserades utifrån teoretiska begrepp såsom sexuella script, queer, genus och sexuella värdehierarkier. I studien framkom att pedagogerna tar en tydlig utgångspunkt i skolans värdegrund för att identifiera, arbeta med och utmana vad de uppfattar som ”dåliga normer” hos eleverna. Detta kritiska arbete sker utan att det finns någon uttalad reflektion hos pedagogerna kring att värdegrunden i sig består av normer. En utmaning som pedagogerna lyfter fram i sitt arbete med normer är balansen mellan personligt och privat. Ytterligare en utmaning är att skapa och locka fram diskussioner samtidigt som det måste sättas gränser för vad som får uttalas i klassrummet. I studien framkommer det även att pedagogerna till stor del lämnas ensamma att tolka och implementera värdegrunden – resurser i form av tid, struktur, fortbildning och stöd på skolnivå tenderar att vara bristande.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Pages 52
Language swe (iso)
Subject Kön
Normer
Normkritik
Pedagoger
Sexualitet
Undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/23259 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics