A Comparison Between Evolutionary and Rule-based Level Generation

DSpace Repository

A Comparison Between Evolutionary and Rule-based Level Generation

Details

Files for download Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title A Comparison Between Evolutionary and Rule-based Level Generation
Author Nyholm, Oliver ; Nilsson, Peter
Date 2017
English abstract
Creating digital games and hiring developers is a costly process. By utilizing procedural content generation, game companies can reduce the time and cost of production. This thesis evaluates and compares the different strengths and weaknesses of generating levels for a 2D puzzle platformer game using an evolutionary and a rule-based generator. The evolutionary approach adopts the use of grammatical evolution, whereas the rule-based generator is a strictly controlled system using generative grammars. The levels produced by each method are evaluated by user studies and combined with an analysis of the time and complexity of developing each generator. The data presented by the evaluations shows that the rule-based approach was slightly more appreciated by users, and was also less complex to implement. However, the evolutionary generator would scale better if the game would expand, and has the potential of performing better in the long term
Swedish abstract
Att skapa digitala spel och anställa utvecklare är en kostsam process. Genom att använda procedurell generering av spelinnehåll kan spelföretag skära ner på produktionstid och kostnad. Denna uppsats utvärderar och jämför de olika styrkor och svagheter som finns när man genererar spelbanor för ett 2D pussel- och plattformsspel med en evolutionär generator och en regelbaserad generator. Den evolutionära generatorn använder sig av grammatisk evolution, medan den regelbaserade generatorn är ett strikt kontrollerat system som använder sig av generativ grammatik. Banorna som skapas av de båda metoderna utvärderas genom användarstudier, kombinerat med en analys av tiden och komplexiteten för att utveckla generatorerna. Datan från utvärderingarna visar att den regelbaserade metoden var något mer uppskattad av användare, samtidigt som den var mindre komplex att implementera. Den evolutionära generatorn är dock bättre lämpad för att expandera tillsammans med spelet, och har potentialen att prestera bättre på lång sikt.
Publisher Malmö högskola/Teknik och samhälle
Pages 31
Language eng (iso)
Subject PCG
Procedural Content Generation
Evolutionary
Grammars
generative
level
2D
puzzle
platformer
evolution
Handle http://hdl.handle.net/2043/23276 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics