Beginner's Mind - Four voices on starting off as a teacher

DSpace Repository

Beginner's Mind - Four voices on starting off as a teacher

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Beginner's Mind - Four voices on starting off as a teacher
Author(s) Bergenfeldt Ising, Elisabeth
Date 2006
English abstract
The purpose of the following paper has been to investigate how the teaching start for four graduate students at Lärarutbildningen 2005 has been and what has affected it. In interviews they tell about their first year. The tellings are compared to those of other graduates and of experienced teachers, all for the purpose of spotting what is unique and what is generally applicable. The result indicates that the factors for a teaching start are so many that general support programs for newly employed teachers must be handled with exceptional care. It is uncertain that the experiences of unpracticed teachers are unique for this group. Many of the professions darker and brighter sides seem to be general to all teachers - also described by those who are well experienced. Crucial to a teaching start is finding a balance between the possibilities and the setbacks of the teaching profession. However general professional and life experience also has an impact.
Swedish abstract
Syftet med följande arbete har varit att undersöka hur lärarstarten för fyra avgångsstudenter vid Lärarutbildningen 2005 har sett ut och vad som har påverkat den. I djupintervjuer redogör de för sitt första år. Berättelserna ställs mot utsagor från andra nyutbildade och erfarna lärare; allt för att se vad som är unikt och vad som är allmängiltigt. Resultatet pekar på att faktorerna för en lärarstart är så många att ett allmänt stödprogram för nyanställda lärare måste hanteras med stor varsamhet. Det är osäkert om nyblivna lärares upplevelser ens är unika för just dem. Många av yrkets ljusa och mörka sidor tycks snarare vara yrkesspecifika, även beskrivna av erfarna lärare. Avgörande för lärarstarten är att hitta en balans mellan yrkets möjligheter och begränsningar. Men yrkes- och livserfarenhet spelar också in.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) nyexaminerade
nyanställda
lärarstart
utmaningar
ljuspunkter
mentor
arbetsmiljö
Lärarutbildningen
vägledning
trivsel
Handle http://hdl.handle.net/2043/2376 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics