Jakten på problemlösning i matematik – inspirerat av teorin om multipla intelligenser

DSpace Repository

Jakten på problemlösning i matematik – inspirerat av teorin om multipla intelligenser

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Jakten på problemlösning i matematik – inspirerat av teorin om multipla intelligenser
Author(s) Nashed, Happy Heba
Date 2006
English abstract
Syftet med detta examensarbete är ta reda på vilka definitioner som finns för intelligensbegreppet i den del som berör logik i matematik och i vilken mån den går att påverka. Resultatet visade att matematiklärarna som ingår i denna undersökning ansåg att intelligensbegreppet har sin plats i problemlösning i matematik och ansåg sig arbeta med att främja denna förmåga hos sina elever. Ett undersökningsformulär med fem sk rika matematiska problem gavs därför till deras elever. Resultatet visade att 68 % dvs ca 200 elever inte kunde finna en lämplig lösningsstrategi till ett enda problem som presenterades i formuläret. Parallellt genomfördes ett arbete inriktat på problemlösning i en grupp om 12 elever som får sin skolundervisning på Ungdomsalternativet. Efteråt fick även denna grupp besvara samma undersökningsformulär som den ovannämnda elevgruppen. Resultatet skilde sig avsevärt mellan grupperna. I den senare elevgruppen växte problemlösare fram.
Swedish abstract
Syftet med detta examensarbete är ta reda på vilka definitioner som finns för intelligensbegreppet i den del som berör logik i matematik och i vilken mån den går att påverka. Resultatet visade att matematiklärarna som ingår i denna undersökning ansåg att intelligensbegreppet har sin plats i problemlösning i matematik och ansåg sig arbeta med att främja denna förmåga hos sina elever. Ett undersökningsformulär med fem sk rika matematiska problem gavs därför till deras elever. Resultatet visade att 68 % dvs ca 200 elever inte kunde finna en lämplig lösningsstrategi till ett enda problem som presenterades i formuläret. Parallellt genomfördes ett arbete inriktat på problemlösning i en grupp om 12 elever som får sin skolundervisning på Ungdomsalternativet. Efteråt fick även denna grupp besvara samma undersökningsformulär som den ovannämnda elevgruppen. Resultatet skilde sig avsevärt mellan grupperna. I den senare elevgruppen växte problemlösare fram.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Intelligens
logisk – matematisk intelligens
lösningsstrategier
MI-metoden
problemlösning
rika problem
undervisningsmetoder
Handle http://hdl.handle.net/2043/2382 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics