Bild och form - ett redskap för utveckling och lärande

DSpace Repository

Bild och form - ett redskap för utveckling och lärande

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Bild och form - ett redskap för utveckling och lärande
Author(s) Larsson, Helene ; Vargas Madrid, Rommy
Date 2006
English abstract
Detta arbete grundar sig på fyra klasslärares tankar och erfarenhet av att integrera bild och form i undervisningen, hur de ser på bild och form som ämne och vilket pedagogiskt värde de menar att bild och form har för elevernas utveckling och lärande. Vi har intervjuat dessa fyra lärare och genom deras exempel får vi ta del av hur de använder bild och form samt varför de använder det den ämnesteoretiska undervisningen. Vårt syfte med detta arbete är att ta reda på om bild och form som ett praktiskt/estetiskt ämne har ett pedagogiskt värde som redskap för barns utveckling och lärande. Teorier, forskning och LpO94 pekar på att undervisningen måste anpassas efter elevernas behov och förutsättningar så den ska bli mångsidig och stimulerande för dem. Forskning har visat att det behövs mer än ett sätt att ta till sig och uttrycka sina kunskaper på eftersom vi människor är olika och inte enbart lär oss genom det skrivna och verbala ordet. Undervisningen bör ha en avvägning av praktiskt och teoretiskt kunskapande. Av resultatet framgår det att bild och form har positiva grunder för barns utveckling och lärande vilket gör att de fyra lärarna tycker att bild och form har ett värde som de vill använda sig av i den ämnesteoretiska undervisningen. Det visar sig dock att det finns hinder på vägen som gör att de begränsas i sitt användande av ämnet. Framför allt tydligt framkommer det i mellanstadielärarnas berättelser att kraven på att eleverna ska visa goda teoretiska kunskapsresultat ses som ett hinder.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Bild och form
arbetsform
uttrycksform
integrera
estetik
Handle http://hdl.handle.net/2043/2391 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics