Grupprocesser - Hur lärare ser på ett socialt fenomen

DSpace Repository

Grupprocesser - Hur lärare ser på ett socialt fenomen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Grupprocesser - Hur lärare ser på ett socialt fenomen
Author(s) Svensson, Björn ; Hedin, Lars
Date 2006-05-17
English abstract
The purpose of our survey is to look back in time to see if there are a difference among teachers´ knowledge and experience about the group processes. This we do by an investigation of experience and knowledge teachers have about the subject as well as what their former education has given them. The procedure has been questionnaires, interviews and literature studies to see what affects teachers´ views on group processes. What we have seen is that two cultures affect teachers´ roles. One is an official (progressivism); the other is unofficial with aim on the doctrine of raising children. Interviews clearly show that a teacher in his or her role needs knowledge about the subject, but receives them outside and before their school of teachers´ education. This points towars that if the unofficial culture in school needs to be affected then the students in school of teachers´ education has to have an adequate education. This should go in the line of the official culture.
Swedish abstract
Syftet med undersökningen är att vi vill göra en historisk tillbakablick för att se om det finns en skillnad över tiden bland yrkesverksamma lärares kunskaper och erfarenheter om grupprocesser i skolan och vad som bidragit till att det eventuellt kan vara så. Detta gör vi genom att undersöka vilka erfarenheter och kunskaper yrkesverksamma lärare har om ämnet samt vad dessa har med sig från sin yrkesutbildning. Tillvägagångssättet har varit enkäter, intervjuer samt litteraturstudier för att se vad som påverkar lärarnas syn på grupprocesser. Det vi sett är att två kulturer påverkar lärarnas roll: en officiell kultur (progressivismen) och en inofficiell kultur (enligt uppfostringsdoktrinen). Intervjuerna visar tydligt att läraren i sin roll behöver kunskaper inom ämnet, men att de fått dessa utanför och före lärarutbildningen och inte genom den. Detta tyder på att om den inofficiella kulturen i skolan ska påverkas behöver lärarstudenterna ges en adekvat utbildning. Denna kan gå i linje med den officiella kulturen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Grupprocesser, progressivism, lärarkultur, skolkultur, social fostran
Handle http://hdl.handle.net/2043/2401 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics